استاتین ها برای افراد بالای ۷۵ سال هم موثرند

مطالعات نشان می‌دهد؛

یک مطالعه جدید نشان می دهد که حتی افراد بالای ۷۵ سال نیز می توانند از مزایای قلبی ناشی از مصرف استاتین ها بهره مند شوند.

استاتین ها برای افراد بالای ۷۵ سال هم موثرند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که حتی افراد بالای ۷۵ سال نیز می توانند از مزایای قلبی ناشی از مصرف استاتین ها بهره مند شوند.
به گزارش مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داده است که به نظر می‌رسد استاتین ها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ در افراد مسن مؤثر هستند.
راهنمای بالینی استفاده از استاتین ها را برای کاهش پروفایل لیپیدی و جلوگیری از بیماری قلبی توصیه می‌کند، با این حال، اکثر کارآزمایی های بالینی ارزیابی استاتین ها افراد ۷۵ سال و بالاتر را شامل نمی‌شود.
این گزارش نشان می‌دهد که استاتین‌ها که داروی کاهش چربی هستند، ممکن است به طور ایمن و مؤثر به کاهش خطر بیماری قلبی و مرگ در بزرگسالان ۷۶ سال به بالا کمک کنند.
«چنگ هان چن»، متخصص قلب در مرکز پزشکی کالیفرنیا، می‌گوید: «این یافته‌ها به طور بالقوه تردید بسیاری از پزشکان را برای شروع درمان با استاتین در بیماران بالای ۷۵ سال کاهش می‌دهد و حتی ممکن است منجر به تغییر در نحوه رسیدگی به این بیماران مسن شود.»
برای درک بهتر استفاده از استاتین در افراد مسن، محققان سوابق سلامتی بزرگسالان بالای ۶۰ سال را که قبلاً مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده نشده بودند، اما نشانه‌هایی برای شروع مصرف استاتین ها داشتند، ارزیابی کردند.
شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: افراد بین ۶۰ تا ۷۴ سال، ۷۵ تا ۸۴ سال و ۸۵ سال به بالا.
تیم تحقیقاتی افرادی را که استاتین مصرف می‌کردند و افرادی که استاتین مصرف نمی‌کردند شناسایی کردند.
آنها همچنین ردیابی کردند که چه کسی یک رویداد قلبی بزرگ مانند سکته مغزی، نارسایی قلبی یا انفارکتوس میوکارد را تجربه کرده است، چه کسی فوت کرده است، و چه کسی یک رویداد نامطلوب مانند اختلال عملکرد کبد یا میوپاتی را تجربه کرده است.
تمام گروه‌های سنی از مصرف استاتین ها سود بردند.
حتی در مسن‌ترین گروه، سن ۸۵ سال و بالاتر، استفاده از استاتین با بروز کمتر بیماری قلبی و مرگ و میر به هر علت مرتبط بود.
علاوه بر این، به نظر نمی‌رسد استاتین ها خطر عوارض جانبی را در افراد مسن افزایش دهند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که هنوز مزایای قلبی عروقی در بیماران بالای ۷۵ سال در پی مصرف استاتین ها وجود دارد.