چگونه به کودک بیاموزیم که دوست خوبی باشد؟

از سنین پایین، اکثر کودکان به طور طبیعی به سمت دیگران گرایش پیدا می کنند و دوستی های قوی ایجاد می کنند. با این حال، یادگیری اینکه چگونه یک دوست خوب باشید، لزوماً یک مهارت شهودی نیست و ممکن است برخی از بچه ها بیشتر از دیگران نیاز به تمرین داشته باشند.

از سنین پایین، اکثر کودکان به طور طبیعی به سمت دیگران گرایش پیدا می کنند و دوستی های قوی ایجاد می کنند. با این حال، یادگیری اینکه چگونه یک دوست خوب باشید، لزوماً یک مهارت شهودی نیست و ممکن است برخی از بچه ها بیشتر از دیگران نیاز به تمرین داشته باشند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول فامیلی، برخی از کودکانی که با دوست‌یابی و حفظ دوستی‌ها مشکل دارند، ممکن است مهارت‌های اجتماعی ضعیفی داشته باشند و یا برخی از مشکلات رفتاری را نشان دهند.عصبانی شدن، پرخاشگری فیزیکی و داد زدن اغلب زمانی رخ می دهد که بچه ها مهارت بازی کردن خوب با دیگران را نداشته باشند.اضطراب اجتماعی نیز می تواند به مشکل در دوست یابی دامن بزند. با این حال، راه‌های زیادی برای کمک به رشد مهارت‌های دوست یابی فرزندتان وجود  دارد.
 عزت نفس کودک را افزایش دهید
اولین قدم در آموزش دوستی خوب به فرزندتان این است که به او بیاموزید که به خودش افتخار کند. عزت نفس مثبت به فرزند شما کمک می کند تا خودش باشد و از تعامل با دیگران لذت ببرد.وقتی کودکی احساس قوی از خود داشته باشد، احساس نخواهد کرد که باید به سراغ قلدری یا سایر رفتارهای زشت برود تا احساس بهتری داشته باشد یا با آن سازگار شود.علاوه بر این، کودکی که احساس سالمی نسبت به خود دارد، دوستی های سالم تری برقرار می کند و از روابط سمی جلوگیری می کند.
 مهارت های اجتماعی را آموزش دهید
رفتار اجتماعی مناسب ذاتی نیست.با کودک خود بازی کنید تا به او بیاموزید که چگونه با بزرگسالان و سایر کودکان گفتگوهای مودبانه داشته باشد. نوبت گرفتن، اشتراک گذاری، احترام گذاشتن به مرزهای دیگران و مراقبت از احساسات آنها را تمرین کنید.
مهارت‌های اجتماعی که دوستی‌ها را تقویت می‌کنند، شامل یادگیری نحوه «نه» گفتن و نحوه پذیرش «نه» به عنوان پاسخ از طرف دیگر است.
کودک شما همچنین باید بداند که چگونه عذرخواهی کند (و نیت واقعی آن را داشته باشد!)، با یک دوست محترمانه بحث کند، به حرف های دیگران گوش دهد، ابراز همدردی کند و در بازی ها به خوبی همکاری کند.
 دوستان جدید پیدا کنید
گاهی اوقات با بزرگتر شدن، دوست یابی سخت تر می شود. اضطراب اجتماعی، همراه با کمبود فرصت، می تواند حتی برای سلام کردن به افراد جدید موانعی ایجاد کند.علاوه بر حفظ دوستی های فعلی، فرزندتان را تشویق کنید تا برای دوست یابی پیشقدم شود. این کار می تواند به سادگی یک لبخند و نزدیک شدن به کسی برای پرسیدن سوال یا حتی سلام کردن باشد. به آنها بگویید که صحبت کردن با افراد جدید شجاعت می خواهد، اما می تواند سرگرم کننده هم باشد. این مهارت در دراز مدت به آنها کمک خواهد کرد. به جای ماندن در خانه، به آنها پیشنهاد دهید به پارک بروند یا برای کلاس ثبت نام کنند.
 زمان مناسب آموزش را پیدا کنید
یاد گرفتن اینکه چگونه یک دوست خوب باشید یک فرآیند یک شبه نیست. به عنوان والدین، ممکن است با موقعیت هایی مواجه شوید که فرزندتان مانند بهترین دوستی که می تواند باشد رفتار نمی کند. کودک شما ممکن است لحظاتی مشغول درگیری، دعوا و شایعه پراکنی با دوستان خود باشد.