رشد ۵۰درصدی فروش شرکت‌های پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در ۱۴۰۲

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز خبر داد:

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه فروش شرکت‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۱ از ۷۵۰ میلیارد تومان به یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید، گفت: رشد ۵۰درصدی فروش این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ قابل توجه است.

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه فروش شرکت‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۱ از ۷۵۰ میلیارد تومان به یک‌هزار و  ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید، گفت: رشد ۵۰درصدی فروش این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ قابل توجه است.
محمدصابر کرم‌بیگی در گفت‌وگو با شانا با بیان اینکه صنعت نفت صنعتی پیشران در اقتصاد و حتی حوزه‌های سیاسی و اجتماعی کشور است، گفت: بسیاری از تحولات صد سال اخیر به تحولات صنعت نفت گره خورده است.
وی با اشاره به مقیاس صنعت نفت و وجود مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخلی مانند دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت‌های اصلی و تابع افزود: ظرفیتی که در صنعت نفت برای توسعه اقتصادی کشور وجود دارد بیشتر از ظرفیت‌سازی مطلوبی است که تاکنون در مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به صنعت نفت ایجاد شده است.
معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز ادامه داد: باید با رویکرد نوآوری باز، زمینه را برای حل چالش‌ها و مشکل‌های صنعت نفت فراهم کنیم که این کار با گشودن درهای صنعت نفت به روی شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینان، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی محقق می‌شود.
 رفع نیازهای فناورانه و نوآورانه صنعت نفت با مشارکت مجموعه‌های علمی و پژوهشی
کرم‌بیگی با اشاره به مزیت‌های همکاری مجموعه‌های علمی و پژوهشی با بدنه صنعت نفت بیان کرد: یکی از مزیت‌های همکاری این مجموعه‌ها با صنعت نفت رفع نیازهای فناورانه و نوآورانه این صنعت است. صنعت نفت ایران صنعتی بین‌المللی و در رقابت با شرکت‌های جهانی است.
وی ادامه داد: با توجه به پویایی این رقابت ضروری است که نگاه ما به مسئله تولید، زنجیره ارزش و توسعه صنعت نفت، روزآمدکردن این صنعت باشد و باید در همه فرایندهای تولید از فناوری و نوآوری استفاده کنیم تا تولید را افزایش و هزینه‌های تمام‌شده را کاهش دهیم.
معاون پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز با بیان اینکه وزارت نفت شرایط حضور شرکت‌های داخلی را در بازارهای بزرگ بین‌المللی فراهم می‌کند، افزود: همکاری‌ با مجموعه‌های علمی و پژوهشی شرایطی را فراهم می‌کند تا محصولات دانش‌بنیان بومی شود و ایده بازاریابی و بازارسازی برای این محصولات شکل گیرد.کرم‌بیگی گفت: افزایش همکاری با مجموعه‌های علمی و پژوهشی سبب ایجاد زمینه اشتغال‌ تخصصی، استفاده از ظرفیت نخبگان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان به‌ویژه مهاجرت کسب‌وکار در صنعت نفت می‌شود که مورد آخر در حال تبدیل‌شدن به مسئله‌ای جدی در کشور است.
وی با بیان اینکه مشارکت مردم را در چند سطح می‌توان لحاظ کرد، افزود: در سطح اول عموم مردم هستند که در مصرف انرژی در دامنه ذی‌نفعان صنعت نفت قرار می‌گیرند و با مصرف بهینه در حوزه سوخت مانند بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی می‌توانند جهش تولید را رقم بزنند تا ناترازی در این حوزه‌ها تعدیل شود.