جایگاه ویژه حفاظت محیط زیست در نقشه راهبردی شرکت ملی گاز ایران

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: حفاظت محیط زیست در نقشه راهبردی این شرکت جایگاه ویژه‌ای دارد

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: حفاظت محیط زیست در نقشه راهبردی این شرکت جایگاه ویژه‌ای دارد
به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، سید جلال ‌الدین نورموسوی به مناسبت هفته محیط زیست، به ارائه گزارشی از اقدام‌های این شرکت در عرصه حفاظت محیط زیست پرداخت و گفت: به این موضوع از چند جنبه توجه شده که از جمله می‌توان در بخش حاکمیتی به اصلاح الگوی مصرف انرژی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، صیانت از محیط زیست و مدیریت کربن اشاره کرد و به‌منظور پایش و کنترل اثربخشی برنامه‌های محیط زیستی، پنج شاخص عملکردی تعریف شده که کنترل این شاخص‌ها به‌صورت سالانه هدف‌گذاری می‌شود.
 اجرای ۴۵۰ پروژه حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲
وی ادامه داد: تأمین سوخت پاک کشور، مهم‌ترین سرفصل اقدام‌ها و دستاوردهای شرکت ملی گاز به‌منظور حفاظت محیط زیست است، ضمن آنکه می‌دانیم توسعه مصرف گاز طبیعی به‌عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی و جایگزینی آن با دیگر انواع منابع انرژی فسیلی به‌خودی خود می‌تواند در بهبود شرایط ‌محیط‌زیست مؤثر باشد.
مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران افزود: در کشور ما به‌واسطه زیرساخت‌های عظیم و ارزشمندی که در زنجیره تأمین گاز ایجاد شده، بخش اعظم تقاضای انرژی کشور از طریق گاز طبیعی تأمین می‌شود و ازاین رهگذر کمک شایان توجهی به کاهش آلودگی هوا در شهرها شده است.
نورموسوی در تشریح برنامه‌ها و اقدام‌های مرتبط با حوزه حفاظت محیط زیست توضیح داد: این برنامه‌ها هر ساله در فرایندی مدون و مطابق نیازهای احصاشده در واحدهای عملیاتی و شرکت‌های تابع، شناسایی و تعریف می‌شوند که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۵۰ عنوان پروژه با اعتبار ۴ هزار میلیارد ریال اجرا شده است.
 وی با اشاره به برنامه‌های اجراشده در این حوزه گفت: بهره‌وری مصرف آب/ تصفیه، بازیابی یا دفع پساب، مدیریت آلاینده‌های هوا و صوت، مدیریت پسماندها و آلودگی خاک، مقابله با تغییر اقلیم، فرهنگ‌سازی و ترویج رویکردهای محیط زیستی و... از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده با هدف حفاظت محیط زیست از سوی شرکت ملی گاز ایران است.
 ۷۲۰ میلیون دلار پروژه برای کاهش آلودگی‌های محیط زیستی در پارس جنوبی
مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اهمیت اقدام‌ها در منطقه پارس جنوبی با هدف ارتقای کیفی محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا در عسلویه تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه پارس جنوبی که بیش از ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور را تأمین و پالایش می‌کند، پروژه‌ها و اقدام‌های حائز اهمیتی با تأمین منابع مالی قابل توجه تا ۷۲۰ میلیون دلار در حال اجرا دارد. هدف اصلی این پروژه‌ها، در پالایشگاه‌های گازی کاهش انتشار SO2 همچنین کاهش گازسوزی است.