رشد ۲۰درصدی بخش نفت در سال ۱۴۰۲

وزیر نفت مطرح کرد؛

وزیر نفت با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد دلار تعریف و بخشی از آن نیز تکمیل شده است، گفت: در این سه سال عمر دولت مردمی، ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد دلار تعریف و بخشی از آن نیز تکمیل شده است، گفت: در این سه سال عمر دولت مردمی، ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.
به گزارش شانا، جواد اوجی در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار، با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهوری شهید، افزود: اولویت ایشان استان‌های کم‌برخوردار بود تا رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد.وی ادامه داد: پایه‌گذاری و ریل‌گذاری خوبی برای توسعه روابط با روسیه انجام شده است و در آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید.وزیر نفت تأکید کرد: در دولت سیزدهم ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت‌های بزرگ روس امضا شد که ۲۵۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید نفت از محل امضای این قراردادها بوده است.
اوجی با اشاره به اینکه در این سه سال دولت مردمی ۱۵۳ پروژه نفتی حدود ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید، گفت: اغلب این پروژه‌ها، پروژه‌های مغفول‌مانده از گذشته، مانند فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که ۲۰ سال قرارداد برای توسعه آن رد و بدل می‌شد و در دولت سیزدهم آغاز شد و به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: از این پروژه‌ها عواید خوبی در تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی برای کشور ایجاد شد.
وزیر نفت افزود: پارسال رشد اقتصادی گروه نفت ۲۰درصد بود. در سال ۱۴۰۱ نیز رشد این بخش ۱۰درصد ثبت شد که بالاترین رشد اقتصادی بین بخش‌های دیگر اقتصاد بود.
 افزایش تولید در صنعت نفت
اوجی با اشاره به کارنامه موفق وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: در این دولت روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شد، همچنین با بهره‌برداری پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ظرفیت فرآورش نفت خام نیز ۵۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت. تولید محصولات پتروشیمی نیز ۱۰ میلیون تن بیشتر شده است.
وی بیان کرد: صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه در دستور کار داشته که از این تعداد ۸۰ پروژه تازه تعریف شده است.
وزیر نفت با بیان اینکه ارزش اجرای این پروژه‌ها که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و باقی آنها نیز در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، ۱۳۰ میلیارد دلار است، ادامه داد: این پروژه‌ها با تکیه بر توان شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی اجرا شده است.
 از ظرفیت هلدینگ‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌های مردمی بهره بردیم
اوجی تأکید کرد: اگر ‌معطل و منتظر شرکت‌های خارجی می‌ماندیم، همان روند ادامه می‌یافت و پروژه‌های نیمه‌تمام همچنان در انتظار تکمیل باقی می‌ماند اما در دولت سیزدهم از ظرفیت هلدینگ‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌های مردمی استفاده کردیم و اتفاق‌های خوبی رقم خورد.