دولت سیزدهم؛ عامل محرک شتاب‌گیری توسعه قطب سوم صنعت پتروشیمی

توسعه صنعت پتروشیمی در مکران به‌عنوان قطب سوم این صنعت با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجم دولت سیزدهم شتاب گرفته است تا افزون بر اینکه عامل محرک اشتغال‌زایی، افزایش رفاه و توسعه شهری برای منطقه چابهار باشد، اهداف توسعه‌ای و اقتصادی کشور نیز محقق شود.

توسعه صنعت پتروشیمی در مکران به‌عنوان قطب سوم این صنعت با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجم دولت سیزدهم شتاب گرفته است تا افزون بر اینکه عامل محرک اشتغال‌زایی، افزایش رفاه و توسعه شهری برای منطقه چابهار باشد، اهداف توسعه‌ای و اقتصادی کشور نیز محقق شود.
موقعیت راهبردی و دسترسی منطقه مکران به دریای عمان و آب‌های آزاد بین‌المللی سبب انتخاب این منطقه به‌عنوان سومین قطب پتروشیمی ایران پس از قطب‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) شده است تا با توسعه صنعت پتروشیمی در این منطقه، افزون بر درآمدزایی و رشد اقتصادی، شاهد افزایش رونق و اشتغال‌زایی در جامعه محلی باشیم.
ازاین‌رو ایجاد سومین قطب صنعت پتروشیمی کشور در منطقه آزاد چابهار در شهرک پتروشیمی مکران در ۲ فاز با سیاست تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی در دستور کار قرار گرفت که در فاز نخست ۶ مجتمع پتروشیمی، پنج واحد GTX (واحدهای تبدیل گاز متان به محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر)، یک واحد اوره و آمونیاک و یک واحد مینی ال‌ان‌جی در این شهرک احداث می‌شوند.
شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان با مدیریت شرکت پتروشیمی بدر شرق یکی از چهار سرمایه‌گذار فعال کنونی در شهرک پتروشیمی مکران است که پس از راه‌اندازی واحد یوتیلیتی شهرک پتروشیمی مکران، یکی از دو واحد متانولی است که در سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی می‌شود.
بهزاد انصاری، مدیرعامل طرح پتروشیمی بدر شرق درباره این طرح که در منطقه آزاد چابهار در حال احداث است، به خبرنگار شانا گفت: طرح پتروشیمی بدر شرق یک طرح GTX  برای تبدیل گاز به متانول و متانول به صنایع پایین‌دست است که در فاز نخست، تولید متانول تعریف شده است.
وی با بیان اینکه طرح پتروشیمی بدر شرق در سال گذشته حدود ۱۰درصد پیشرفت داشته است، افزود: واحد متانول بدر شرق با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن، هم‌اکنون ۶۵درصد پیشرفت دارد و با برنامه‌ریزی انجام‌شده در اواخر ۱۴۰۴ به مرحله پیش‌راه‌اندازی می‌رسد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بدر شرق تصریح کرد: پس از عملیاتی‌شدن واحد متانول در فاز نخست، اجرای صنایع پایین‌دست و تکمیل زنجیره متانول با تنوع بالای محصولات برنامه‌ریزی شده است.
انصاری با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه خام‌فروشی نخواهیم داشت و به‌سمت تکمیل زنجیره و صنایع پایین‌دست حرکت می‌کنیم، بیان کرد: مطالعه اولیه تکمیل زنجیره ارزش متانول انجام شده است و همکارانم در شرکت پتروشیمی بدر شرق در حال بررسی تأمین لایسنس مورد نیاز هستند.
وی سرمایه‌گذاری لازم برای واحد متانول بدر شرق را ۳۰۰ میلیون یورو و ۴۹۰۰ میلیارد تومان  و درمجموع ۴۹۰ میلیون یورو دانست و گفت: یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه نیز برای اجرای فاز دوم طرح همسو با تکمیل زنجیره متانول لازم است.