جای خالی طرح و برنامه اجرایی در مناظره ها!

اولین دور از مناظره های دسته جمعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. اما برخلاف انتظارات محتوای خاصی از آن حاصل نگردید و به قول برخی از مردم در کوچه و خیابان، خوش به حال آنها که بازی فرانسه را مشاهده کردند!.

جای خالی طرح و برنامه اجرایی در مناظره ها!

اولین دور از مناظره های دسته جمعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. اما برخلاف انتظارات محتوای خاصی از آن حاصل نگردید و به قول برخی از مردم در کوچه و خیابان، خوش به حال آنها که بازی فرانسه را مشاهده کردند!.
البته جذابیت مناظره ها طی سال های گذشته نه از باب تفسیر و تحلیل برنامه نامزدها، که از بابت واکنش ها آن نسبت به یکدیگر و عملکردهاشان برای مردم جذاب بوده است. اما همین یک گزینه نیز این بار در میان صحبت های نامزدها مشاهده نشد و به زبان عامیانه تر هیچکس زورش به دیگری نچربید.
اما باگذر از حواشی باید نگران چنین رویه ای در ارائه برنامه های اشخاصی بود که می خواهند مسئولیت امور بیش از 80 میلیون نفر ایرانی را برعهده بگیرند. چرا که اگر شما تصویر مناظره را نمی دیدید و فقط گوش می کردید متوجه نمی شدید چه کسی درحال صحبت کردن است. چرا که همگی  یک رویکرد واحد در مورد وضع موجود، نارضایتی مردم، لزوم مدیریت صحیح و مشروط کردن حل شدن تمام مشکلات کشور به انتخاب خودشان داشتند.
تمامی نامزدها از صدر تا ذیل اقتصاد را مورد انتقاد قرار دادند و گویا تا پیش از این اصلا در ایران نبودند و یا مسئولیتی نداشتند و امروز با دیدن این شرایط نگران آینده کشور شده اند!. اما تمام این موارد به کنار در مناظره های انتخاباتی خبری از طرح و برنامه های مشخص نیست.
مردم پس از دیدن بیش از 4 ساعت مناظره چیزی حاصلشان نمی شود و یا انگیزه ای برای رای به این یا آن نامزد حاصل نمی شوند. آیا خود نامزدها پس از 4 ساعت مناظره جمعی می توانند بگویند چه طرح و برنامه ای داشتند که آنها را نسبت به دیگر رقبا برجسته کند و یا مورد انگیزش مردم گردد؟!.
امروز وضعیت نابسامانی که بیش از همه در اقتصاد کشور مشاهده می شود حاصل مدیریت غیرکارشناسی طی ادوار گذشته است که از قضا هریک از این نامزدهای منتقد امروز خود بخشی از این مدیریت بوده اند. اما با این حال ماهیت و اصل تبلیغات انتخاباتی ایجاب می کند تا نامزدها برای امورات مختلف کشور برنامه ریزی داشته باشند.
طرح و برنامه مدون و مستند داشته باشند و آن را به دست کارشناسان و دانشگاهیان بدهند تا عیار و میزان امکان تحقق آن مشخص شود. امروز اولویت و نگرش مردم به امر ریاست جمهوری، تغییر و اصلاح امور است و  به دنبال نشانه ای از آن می گردند.
کلی گویی و وعده های بی پشتوانه نمی تواند موجب تحریک افکار عمومی و انگیزش اجتماعی گردد. لذا می طلبد تا نامزدهای محترم در ایام باقی مانده تبلیغات خود با بهره گیری از تیمی کارشناسی درمورد مسائل مشخص، وعده های مشخص دهند.
اینکه مردم می دانند برخی از نامزدهای انتخاباتی نقش پوششی دارند و دست آخر به نفع این و آن کنار می روند و یا اینکه می بینند تمام کاندیداها از نقطه انتقاد شروع می کنند و به نقطه ادعا بحث را می بندند، دچار دلسردی می شوند. دیگر دوره وعده های بی پشتوانه گذشته و آگاهی جامعه به خصوص نسل جوان بسیار بالارفته است. اگر واقعا طرح و برنامه ای برای اداره کشور دارید تا دیر نشده آن را شرح دهید.