افزایش ۳ برابری صادرات نفت کشور

اوجی اعلام کرد؛

وزیر نفت با بیان اینکه صادرات نفت کشور اکنون نسبت به آغاز فعالیت دولت سیزدهم سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است، تأکید کرد: هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.

افزایش ۳ برابری صادرات نفت کشور

وزیر نفت با بیان اینکه صادرات نفت کشور اکنون نسبت به آغاز فعالیت دولت سیزدهم سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است، تأکید کرد: هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.
به گزارش شانا، جواد اوجی با حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره تازه‌ترین وضع تولید بنزین و گازوئیل در کشور به تفکیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت و پایش تولید و مصرف، گفت: ناترازی سوخت در حالی در ابتدای آغاز به‌کار دولت مردمی گریبانگیر وزارت نفت شد که اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه سرمایه‌گذاری تحقق نیافته بود.
وی افزود: همه چیز به رفع تحریم‌ها گره خورده بود، شهریور سال ۱۴۰۰ در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید عملیاتی نفت خام کشور به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده و صادرات نفت به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر کاهش یافته بود.
وزیر نفت تصریح کرد: وصول درآمدها در وضع بحرانی قرار داشت و با کسری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت روبه‌رو بودیم. به خاطر می‌آوریم که در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم. آن زمان هیچ فروشی در بحث نفت سنگین و فوق سنگین اتفاق نیفتاده بود.
اوجی ادامه داد: طرح‌های نیمه‌کلان و طرح‌های اولویت‌دار همسو با افزایش تولید در وزارت نفت بلاتکلیف مانده بودند. از ظرفیت شرکت‌های توانمند و پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده نمی‌شد و اعتقادی به ظرفیت داخلی نداشتند. کشور در این شرایط با ناترازی شدید انرژی و ناپایداری تأمین سوخت روبه‌رو بود، به‌ویژه در زمستان ۱۳۹۹ که خاموشی نیروگاه‌ها به دلیل تأمین‌نشدن گاز اتفاق افتاد.
وی بیان کرد: طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی همه رها شده بودند و بسیاری از طرح‌های توسعه میدان‌های مشترک در خشکی و دریا، مغفول مانده بود، ضمن اینکه نیروی انسانی متعهد صنعت نفت متأسفانه بی‌انگیزه و سرخورده شده بودند. وزارت نفت دولت مردمی در این شرایط در شهریور ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد.
وزیر نفت گفت: طی این سه سال به فضل الهی و با کار و جهاد شبانه‌روزی تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری از سوی پیمانکاران و سازندگان داخلی کشور رقم خورده است.
اوجی افزود: به اذعان مسئولان آمریکا با وجود وضع بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در حوزه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، امروز شاهد جهش در حوزه صادرات نفت و وصول مطالبات خود هستیم. ما به وضع پیش از تحریم‌های ظالمانه نزدیک شده‌ایم و هیچ مشکلی در وصول مطالبات خود نداریم.
 توجه وزارت نفت به تقویت بنیه دفاعی
وی تصریح کرد: صادرات نفت کشور اکنون نسبت به آغاز فعالیت دولت مردمی سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است. از این رو با اقدام‌هایی که در دولت شهید رئیسی در حوزه صنعت نفت انجام و ریل‌گذاری شده است، به‌ویژه در بخش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، به‌عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی باید اعلام می‌کنم که هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.
وزیر نفت تأکید کرد: از دیگر مسائل مهم به‌ویژه در صنعت نفت بحث توجه وزارت نفت به تقویت بنیه دفاعی بوده است. در این بخش در قالب عمل به بند (ی) بودجه سال ۱۴۰۲، حجم نفت تحویلی به نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد چهار برابری روبه‌رو شد.
 افزایش ۴۰ درصدی ذخیره‌سازی گاز
اوجی بیان کرد: در زمینه افزایش تولید گاز نیز اعلام می‌کنم در همین سه سال بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به تولید گاز، آن هم از میدان‌های مشترک به‌ویژه میدان گازی پارس جنوبی افزوده شده است. همچنین با رشد ۱۰ برابری در جمع‌آوری گازهای مشعل و طرح‌هایی که در این زمینه مغفول مانده بود، روبه‌رو هستیم و افزایش روزانه ۲۷۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت فرآورشی پالایشگاه‌های نفت کشور در همین سال از دیگر اقدام‌های وزارت نفت بوده است.
وی به افزایش ۴۰ درصدی ذخیره‌سازی گاز طبیعی، افزایش ۲ برابری صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی)، گازرسانی به ۵۰ شهر، ۶۷۰۰ روستا، ۲۱ هزار واحد صنعتی و ۲۲ نیروگاه در کشور اشاره و تصریح کرد: این عملکرد سبب شد سومین سال متوالی رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بالاتر از همه بخش‌های اقتصادی باشد و امروز نزدیک به نیمی از رشد اقتصادی کشور ناشی از عملکرد صنعت نفت است، به نحوی که بر اساس گزارش‌های مرکز آمار در سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز تا ۲۰ درصد ثبت شده است.
 تکمیل و بهره‌برداری ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام  
وزیر نفت به موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اشاره و بیان کرد: تاکنون در دولت مردمی ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام  در بخش بالادست و پایین‌دست به ارزش
 ۳۴ میلیارد دلار در همین سه سال و با توان داخلی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.
اوجی ادامه داد: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی که قرارداد آن ۲۰ سال دست‌به‌دست می‌شد در همین سه سال تکمیل شد و با استفاده از توان داخلی به بهره‌برداری رسید. فازی که با شرکت توتال ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد بستند امر با آغاز تحریم‌ها در دولت ترامپ،  توتال، ایران را ترک کرد. به فضل الهی در همین سه سال هم قراردادش و هم بهره‌برداری آن، به ثمر نشست.
وی تأکید کرد: در سال ۱۳۹۴ دولت وقت اعلام کرد که حاضر است پالایشگاه آبادان را به‌صورت رایگان واگذار کند اما مرحله دوم این پالایشگاه به لطف الهی و تلاش شبانه‌روزی همکارانم در صنعت نفت به بهره‌برداری رسیده است و روزانه ۲۱۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت دارد و پارسال نیر بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سود داشت.
 اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی  پالایشگاه‌های نفت
وزیر نفت با اشاره به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های نفت موجود کشور در سه سال اخیر، افزود: به عنوان مثال پالایشگاه آبادان که در دولت گذشته می‌خواستند به دلیل ضرردهی به صورت رایگان واگذار کنند، با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی بیش از ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی آن افزوده شد تا  بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سوددهی داشته باشد. هم اکنون در ۹ پالایشگاه‌ فعال نفت کشور، طرح‌های کیفی‌سازی و افزایش ظرفیت تولید در حال اجراست و برخی از این طرح‌ها در پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز و آبادان به بهره‌برداری رسیده است.