سندرم شوک سمی استرپتوکوک در حال گسترش در ژاپن

مقامات کشور ژاپن اعلام کردند که عفونت باکتریایی کشنده به نام سندرم شوک سمی استرپتوکوک (STSS) همچنان در سراسر این کشور در حال گسترش است.

مقامات کشور ژاپن اعلام کردند که عفونت باکتریایی کشنده به نام سندرم شوک سمی استرپتوکوک (STSS) همچنان در سراسر این کشور در حال گسترش است.
به گزارش ایسنا به نقل از هلث، در ماه مارس، موسسه ملی بیماری‌های عفونی ژاپن اولین هشدار خود را مبنی بر افزایش موارد عفونت باکتریایی کشنده به نام سندرم شوک سمی استرپتوکوک را صادر کرد و تا دوم ماه ژوئن، وزارت بهداشت ژاپن ۹۷۷ مورد را برای سال ۲۰۲۴ گزارش کرده که این تعداد از مجموع ۹۴۱ مورد در سال گذشته فراتر رفته است.
این تعداد تقریبا دو و نیم برابر تعداد موارد گزارش شده در ایالات‌متحده در سال جاری است؛ ۳۹۵ مورد گزارش شده است که فاصله چندانی با ۳۹۰ مورد مشاهده شده همین زمان در سال گذشته ندارد.
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، این بیماری چیزی نیست که بتوان آن را ناچیز تصور کرد زیرا می‌تواند بسیار سریع به یک وضعیت اورژانسی تهدیدکننده زندگی تبدیل شود.
براساس اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده، اولین علائم بیماری اغلب شامل تب، لرز، درد عضلانی، تهوع و استفراغ است.
معمولا پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت، فشار خون پائین می‌آید و می‌تواند باعث مشکلات جدی‌تری ازجمله نارسایی اندام، افزایش ضربان قلب و تنفس سریع شود.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده بیان کرد این بیماری حتی با درمان نیز می‌تواند کشنده باشد و از هر ۱۰ نفر مبتلا سه نفر بر اثر عفونت جان خود را از دست می‌دهند.
دکتر سلین گاندر، متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد این بیماری توسط سموم آزاد شده استرپتوکوک پیوژنز که به نام استرپتوکوک گروه A (GAS) نیز شناخته شده است، ایجاد و معمولا باعث گلودرد و عفونت‌های پوستی می‌شود.استرپتوکوک پیوژنز به ندرت باعث عفونت در خون، ریه‌ها و همچنین عفونت‌های «گوشت‌خوار» می‌شود.
هنوز مشخص نیست که چرا این عفونت‌های شدید شایع‌تر می‌شوند، اما به گفته کارشناسان، راه‌هایی وجود دارد که در وهله اول می‌توان از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که آبله مرغان و آنفلوآنزا از عوامل خطر عفونت شدیداسترپتوکوک پیوژنز هستند، واکسیناسیون علیه ویروس واریسلا زوستر و آنفلوآنزا می‌تواند خطر ابتلا به عفونت شدید را کاهش دهد.
افرادی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا به عفونت شدید بوده‌اند و دارای نقص ایمنی یا باردار هستند و یا زخم‌های باز دارند باید برای آنان برای پیشگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده اعلام کرد عوامل خطر خاصی می‌توانند خطر ابتلا شما را افزایش دهند که شامل سن بالا
(در بزرگسالان ۶۵ سال یا بالاتر شایع است)، عفونت‌ها یا آسیب‌های پوستی و سایر مسائل بهداشتی، ازجمله دیابت است.