چگونه در تابستان گرمازده نشویم؟

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه داد و گفت: نقش تغذیه در حفظ آب بدن در این فصل بسیار مهم است.

چگونه در تابستان گرمازده نشویم؟

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه داد و گفت: نقش تغذیه در حفظ آب بدن در این فصل بسیار مهم است.
دکتر سید محمود رضوانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به گرم شدن هوا در فصل تابستان و افزایش دمای محیط اظهار کرد: با گرم شدن هوا، همراه با تعریق بدن، علاوه بر آب، مقدار زیادی املاح و ویتامین ها از بدن دفع می شود که باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن شده و ممکن است فرد را دچار گرمازدگی کند.
وی با بیان اینکه گرمازدگی خطر آسیب به مغز و ارگان های حیاتی بدن و حتی مرگ را به دنبال خود دارد افزود: فردی که دچار این عارضه می شود، علائم شایعی مانند سرگیجه، حالت تهوع، بیحالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق، گرفتگی عضلانی و تپش قلب شدید دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به راهکارهای جلوگیری از گرمازدگی، خاطرنشان کرد: نوشیدن مایعات و آب به آهستگی بسیار مغید است؛ در روزهای بسیار گرم نباید نوشیدنی های خیلی سرد مصرف کرد.
رضوانی ادامه داد: مصرف میوه جات و سبزیجات آبدار مانند هندوانه، طالبی، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، توت، آلبالو و گیلاس به دلیل دارا بودن آب فراوان و فیبر در پیشگیری از کم آبی، یبوست و جبران املاح از دست رفته در اثر تعریق نقش مهمی دارند.
وی با بیان اینکه در روزهای گرم سال باید به جای آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین، آبمیوه های طبیعی استفاده کنیم، گفت: هضم قند موجود در آبمیوه های صنعتی به دفع آب نیاز دارد و همین امر باعث کم آبی بدن می شود.
معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان درباره نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه، نسکافه، نوشیدنی های ورزشی کافئین دار و همچنین نوشابه های گازدار نیز یادآور شد: نباید این نوشیدنی ها را جایگزین آب کرد، زیرا این نوشیدنی ها ادرارآور بوده و باعث دفع آب بدن می شوند و در روزهای گرم سال در صورت عادت به نوشیدن چای می توان از چای کمرنگ استفاده کرد.
رضوانی کودکان و سالمندان و افراد دچار بیماری های قلبی و ریوی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری های اعصاب و روان را بیشتر مستعد گرمازدگی دانست و بیان کرد: این افراد در صورت ضرورت خارج شدن از خانه در مواقع گرما، حتما یک بطری آب یا شربت های خانگی کم شیرین خنک باید همراه خود داشته باشند.