آبی که به سد‌ها نمی‌ریزد

سردرگمی مایه حیات در خراسان شمالی؛

یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی خراسان شمالی مسئله آب است؛ چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه شرب. همین امر سبب شد تا مسئله آبرسانی در دولت سیزدهم به یک اولویت تبدیل شود.

آبی که به سد‌ها نمی‌ریزد

یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی خراسان شمالی مسئله آب است؛ چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه شرب. همین امر سبب شد تا مسئله آبرسانی در دولت سیزدهم به یک اولویت تبدیل شود.
به گزارش دانشجو؛ یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی خراسان شمالی مسئله آب است؛ چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه شرب. همین امر سبب شد تا مسئله آبرسانی در دولت سیزدهم به یک اولویت تبدیل شود.
تکمیل سد‌های نیمه تمام، آغاز پروژه برداشت آب‌های سرانی و تکمیل پروژه پلنگ دره که در دست اقدام است، چند مورد از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در خراسان شمالی برای تامین آب شرب پایدار و رونق کشاورزی است که در آینده نزدیک می‌تواند تحولات بزرگی را برای استان رقم بزند.
اما طی سال آبی جاری بارش‌های نسبتا مناسبی در خراسان شمالی به وقوع پیوست؛ بارش‌های مناسب سال ۹۸ که باعث شد برخی سد‌های استان نیز سر ریز شود، تا امسال رو به کاهش بود به طوری که حجم آب موجود در سد‌های استان به کمتر از بیست درصد هم برسد.
 بارش‌های سیل آسا، اما کم بهره
هر چند طی ماه‌های اخیر شاهد بارش‌های به شدت مناسبی بودیم، اما طبق آخرین آمار منتشر شده همچنان حدود سی درصد از سد‌های استان خالی است که نشان می‌دهد بحران تامین آب وجود دارد و با توجه به ورود فصل گرم سال لزوم رعایت الگوی مصرف بیش از پیش جدی می‌شود.
طی سال جاری چندین نوبت سیل در اقصی نقاط خراسان شمالی به وقوع پیوسته است؛ سیل‌هایی که بعضا باعث آب گرفتگی شدید شهر‌ها و یا خسارت به روستا‌ها و منازل و زمین‌های کشاورزی شده است. اما اینکه این آب‌ها چرا به سمت سد‌های استان و منابع آبی هدایت نمی‌شود، جای سئوال است.
 زدودن چهره محرومیت با اقدامات جهادی
اقداماتی جهت تامین آب شرب پایدار علی رغم کاهش بارندگی طی سالیان گذشته در خراسان شمالی ادامه دارد؛ پروژه‌های بزرگ آبرسانی در استان در حال اجرا است که باعث می‌شود مردم روستا‌های دور دست نیز از تامین آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.
در همین راستا طی روز‌های گذشته پروژه آبرسانی به کهنه جلگه از توابع خراسان شمالی افتتاح شد و بیش از ۱۰۰۰ خانوار از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند.
روستا‌های مرزی خراسان شمالی به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی و آفت سطح آب‌های زیر زمینی، طی سال‌های گذشته با تنش شدید آبی مواجه بودند که با اجرای پروژه جهاد آبرسانی، تا پایان پروژه، ۱۶۴ روستا در خراسان شمالی از نعمت آب سالم برخوردار خواهند شد.
در بخش اول این پروژه، یک بخش از چهار بخش جهاد آبرسانی در استان افتتاح شد و تا یک ماه آینده سه روستای دیگر از این طرح بهره‌مند خواهند شد، همچنین تا پایان سال ۱۳ روستای دیگر نیز با جمعیتی بیش از ۷۰۰۰ نفر از نعمت آب سالم برخوردار خواهند شد.
آب‌رسانی به کهنه جلگه و روستا‌های مسیر،  ۱۵ کیلومتر خط انتقال، ۲۰ حوضچه، دو مخزن ۲۵۰ مترمکعبی و سه ایستگاه پمپاژ دارد که بیش از شش کیلومتر آن در مناطق صعب‌العبور احداث شده است.