کنترل تراز گاز با مدیریت مصرف بهینه در ۱۰۰۰ روز فعالیت دولت سیزده

مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور :

درمجموع ۱۰۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم، ۸۱۵ میلیارد مترمکعب گاز به مشترکان رسید که نسبت به‌ دوره مشابه دولت گذشته، ۴ درصد افزایش یافته است.

کنترل تراز گاز با مدیریت مصرف بهینه در ۱۰۰۰ روز فعالیت دولت سیزده

رشت:سیده حدیث میرزاده
 درمجموع ۱۰۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم، ۸۱۵ میلیارد مترمکعب گاز به مشترکان رسید که نسبت به‌ دوره مشابه دولت گذشته، ۴ درصد افزایش یافته است.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور با اعلام این خبر، اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ به‌طور میانگین روزانه ۷۱۳ میلیون مترمکعب گاز در کشور منتقل می‌شد، در حالی که این مقدار در سال ۱۴۰۲ به روزانه ۷۵۴ میلیون مترمکعب رسید.
وی ادامه داد: سیاست تولید، جابه‌جایی و مدیریت مصرف گاز سبب شد حجم انتقال گاز به مبادی مصرف حدود ۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.
عقلی با اشاره به حجم صادرات گازطبیعی به کشورهای همسایه، توضیح داد: هم‌زمان با سیاست‌های مهار ناترازی، تعهد صادرات گاز کشور نسبت به ابتدای دولت نیز، ۹ درصد بیشتر شده تا به این ترتیب، به‌سوی تبدیل‌شدن به قطب انرژی منطقه نیز حرکت کنیم.
 افزایش قابل توجه گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع کشور
مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور با اشاره به افزایش گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌های کشور، بیان کرد: سال ۱۳۹۹ به‌طور میانگین روزانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل می‌شد، اما این مقدار در سال ۱۴۰۲ به میانگین روزانه ۲۱۶ میلیون مترمکعب رسید.
عقلی در ادامه، افزود: در بخش صنایع عمده هم در سال ۱۳۹۹، روزانه ۱۲۴ میلیون مترمکعب به‌طور متوسط گاز تحویل می‌شد، درحالی ‌که این عدد در سال ۱۴۰۲، به‌ میانگین روزانه ۱۳۹ میلیون مترمکعب رسید که این مهم را مدیون مدیریت مصرف در همه بخش‌ها هستیم.
به گفته وی، در ۱۰۰۰ روز فعالیت این دولت، از سال ۱۳۹۹ تاکنون، حدود ۲۲۱ میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌های کشور مصرف شده که نسبت به دوره سه‌ساله مشابه دولت گذشته، ۱۲درصد افزایش یافته و سبب شد تا با تولید برق بیشتر، مقدار بسیار زیادی ناترازی در بخش انرژی برق با کمک گاز مرتفع شود.
 ثبت بالاترین حجم ذخیره‌سازی گاز در ۱۴۰۲
مدیر مرکز راهبری گاز کشور درخصوص افزایش حجم ذخیره‌سازی گاز اظهار داشت: با اعمال سیاست‌های جدید در سال ۱۴۰۲، حجم ذخیره‌سازی در دو مخزن شوریجه و سراجه به ۳ میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب رسید که بالاترین رکورد ذخیره‌سازی گاز طی ۱۰ سال اخیر را به ثبت رساند.
وی در این خصوص توضیح داد: تلاش کردیم گاز بخش‌هایی از مشترکان عمده را که در فصل سرما نامناسب مصرف می‌کردند، از مدار خارج و آن را به بخش‌هایی که کارآیی بهتری دارند، تخصیص دهیم؛ برای نمونه، سیاستی اعمال کردیم که تولید آجر از روش‌های سنتی به روش‌های نو تغییر کند تا هم تولید آسیب نبیند و هم این کار با استفاده از ذخیره‌سازی گاز در روزهای گرم سال، صورت گیرد.
عقلی با اشاره به تقویت شبکه گاز با اجرای خطوط انتقال گاز جدید در شرق و شمال‌شرق کشور، ادامه داد: ۷۵ درصد گاز کشور در جنوب تولید می‌شود، اما بیش از ۸۵ درصد مصرف در مرکز و شمال کشور به‌ویژه شمال‌شرق و استان‌هایی مانند اصفهان، تهران و خراسان رضوی است.
به گفته وی، در بخش خانگی، استان مازندران از مصرف‌کنندگان عمده است؛ از آن‌جا که دو استان آذربایجان غربی و شرقی در بخش
خانگی – تجاری انتهای شبکه هستند؛ با اعمال سیاست مدیریت مصرف، پارسال در فصل سرد، بخش‌هایی از مصارف را در این نقاط جابه‌جا کردیم.
مدیر مرکز راهبری گاز کشور با اشاره به اعمال دیگر سیاست‌ها در این زمینه، گفت: با استفاده بهینه از ظرفیت‌ها در خطوط انتقال و همکاری دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مصرف سوخت ایستگاه‌های تقویت فشار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت؛ یعنی این میزان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، ۷ درصد کاهش یافت، در حالی‌که ۱.۴درصد بیشتر گاز جابه‌جا شده بود.
 وابستگی همه انرژی‌ها در کشور به گازطبیعی
عقلی با تأکید بر این‌که اکنون تقریباً تمامی دیگر منابع تولید انرزی در کشور به شبکه گاز وابسته هستند، ادامه داد: استفاده از واژه «ملی» در کنار واحد دیسپچینگ، برای هماهنگی با دیگر بخش‌هاست. ما با مدیریت شبکه برق، مدیریت شبکه پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی، توزیع نفت و گاز و شرکت ملی نفت هم هماهنگ هستیم.
وی با اشاره به عملکرد این مجموعه در سه سال فعالیت دولت سیزدهم، توضیح داد: سال ۱۴۰۰، زمانی که فعالیت این دولت آغاز شد، با «ناترازی گاز» روبه‌رو بودیم؛ یعنی مصرف از تولید با سرعت بسیار زیادی، پیشی گرفته بود؛ ولی با اعمال سیاست «مدیریت مصرف»، این حجم از ناترازی در سال ۱۴۰۲ کنترل و کمک شایانی به رشد اقتصادی کشور کرد.
 روزآمدکردن سیستم پیش‌بینی هوا با کمک دانش‌بنیان‌ها
عقلی با توضیح اقدامات انجام‌شده در راستای نیل به اهداف راهبردی صنعت گاز، افزود: پیش‌بینی هواشناسی یکی از پاشنه‌های آشیل‌ مجموعه بود، اما در سه سال اخیر با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه هواشناسی، این موضوع روزآمد و بسیار دقیق‌تر شد، به‌طوری که اگر پیش‌بینی هوا را آن زمان تنها در مراکز استان‌ها داشتیم، اکنون در حدود ۱۸۰۰ نقطه کشور پیش‌بینی هواشناسی انجام می‌شود که نتیجه آن، سبب پیش‌بینی مصرف صحیح شده است.
مدیر مرکز راهبری گاز کشور در پایان سخنان خود، یادآور شد: یکی دیگر از سیاست‌ها، هوشمندسازی شبکه گاز بود. زنجیره انرژی کشور نیازمند هوشمندسازی کامل است تا بتواند جریان انرژی را به‌طورکامل کنترل کند. در آن صورت، دیگر تنها مرکز دیسپچینگ ملی نیست، بلکه مرکز راهبری انرژی کشور خواهد شد که مجموعه دو وزارتخانه نیرو و نفت در بخش‌های مختلف وارد می‌شوند تا هم شفاف‌سازی رخ دهد و هم دقیق مشخص شود که انرژی کجا هدررفت دارد. اجرای این طرح از برنامه‌های این دولت بود که ان‌شاءالله دولت آینده آن را دنبال خواهد کرد.