جهت مدیرت منابع ملی کشور باید برنامه مدوم داشته باشیم

در صحبت های تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری بیان می شود که سرمایه های کشور اعم ثروت های طبیعی و انرژی و منابع ارزی و... همگی صرف اموری شده اند که نتوانسته موجب ارتقای جایگاه کشور و توسعه امورات ملت گردد.

جهت مدیرت منابع ملی کشور باید برنامه مدوم داشته باشیم

در صحبت های تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری بیان می شود که سرمایه های کشور اعم ثروت های طبیعی و انرژی و منابع ارزی و... همگی صرف اموری شده اند که نتوانسته موجب ارتقای جایگاه کشور و توسعه امورات ملت گردد.
در همین رابطه بد نیست اشاره ای به تعدد تخلفات و بروز فسادهای کلان مالی داشته باشیم که طی سال های گذشته رقم هایی را از اموال بیت المال به تاراج برده اند که حتی خواندن و نوشتن آن بسیار مشکل است.
مبالغی که هرکدام از بودجه های عمرانی کشور بیشتر و یا اگر هرکدام از آنها وارد چرخه توسعه و سازندگی کشور می شد گامی بزرگ و شگرف برداشته می شد. اینکه از چنین اتفاقاتی مدام ذکر کنیم و یا این و آن را متهم و مقصر جلوه دهیم کاری از پیش نخواهیم  برد.
اما مسئله اصلی توجه و تمرکز مسئولان یا حداقل کسانی است که درصدد کسب عنوان ریاست جمهوری هستند. وقتی معضلی به این بزرگی در کشور وجود دارد که افرادی یا جریان هایی می توانند در قالب عملکرد های رسمی اقدام به سوء استفاده از بیت المال عظیم مردم و ثروت ملی نمایند؛ می طلبد تا یکی از برنامه های اساسی و اصولی کاندیداها و مسئولان مستقر پیگیری این مسئله باشد.
همه می دانیم که این کشور سرشار از منابع و ثروت های مختلفی است که برخی کشورهای دنیا و از قضا توسعه یافته درعرصه جهانی بعضا از آن محرومند و حتی یک مورد آن راهم ندارند. اما همین فقر در بهره مندی از ثروت های طبیعی باعث شده تا با برنامه ریزی و رعایت قوانین توسعه محور مسیر پیشرفت مردمشان را فراهم کنند.
اما درکشورما از این حیث که ثروت طبیعی بی حد و حصر وجود دارد و منابع طبیعی و منابع ارزی در ادواری به صورت نجومی درکشور حاصل شده کسی در برابر هزینه ها و بروز فسادهای مالی آنچنان که باید پاسخگو نیست.
برهمین اساس انتظار و مطالبه ای عمومی وجود دارد تا مسئولان کنونی و آنها که قرار است به عنوان متولیان امور اجرایی کشور روی کار بیایند نگرشی جدی در این باره داشتند باشند و در برابر مفاسد اقتصادی و مدیریت منابع ملی کشور رویکردی مشخص و برنامه ای مدون داشته باشند.
امروز مردم براین باورند که کشوری با داشتن اولین و دومین منابع نفتی و گازی در جهان و بزرگترین معادن طلا و سنگ های ارزشمند و با داشتن صنعت کشاورزی گسترده و منابع دریایی و حمل و نقل بین المللی و ... چرا باید برای نان شب محتاج باشند؟!
ثروت ملی موضوعی است که باید در راستای تحقق عدالت صرف شد و زمینه پیشرفت همه اقشار جامعه را فراهم آورد. اینکه عده ای با دسترسی های ویژه و رانت های فراقانونی قادرند به منابع مالی و ملی کشور دسترسی داشته باشند و عده ای برای کسب نان شب باید دوشیفت کار کنند و از شکم خودشان و خانواده شان بزنند تا بتوانند سرپا بمانند، با اصول و ارزش های کشور همخوانی ندارد.