ظرفیت ۳۰۰ میلیون بشکه‌ای صرفه‌جویی انرژی در کشور

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز مطرح کرد؛

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: روزانه حدود ۷ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در کشور مصرف می‌شود که با بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم سالانه حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کنیم.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: روزانه حدود  ۷ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در کشور مصرف می‌شود که با بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم سالانه حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کنیم.
به گزارش شانا، محمد اسماعیل کفایتی در آیین قدردانی از فعالان حقیقی و حقوقی فناوری و صاحب ایده در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، موضوع استفاده فناوری روزآمد جهان در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی است، گفت: در ذیل فرمایش رئیس‌جمهوری شهید مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، پارسال فراخوانی برای حضور این شرکت‌ها منتشر شد.
وی ادامه داد: ۶۵ شرکت در این فراخوان شرکت کردند که در ارزیابی اولیه ۳۸ شرکت تأیید شدند و پس از ارزیابی نهایی، هفت شرکت نشان طلایی، ۱۰ شرکت نشان نقره‌ای و هفت شرکت نشان برنزی گرفتند.
رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی موضوعی مهم برای کشور است، گفت: این مسئله باید از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری و نوآوری بررسی شود. هم‌اکنون در کشور روزانه حدود ۷ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی مصرف می‌شود که با بهینه‌سازی مصرف می‌توانیم سالانه حدود  ۳۰۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کنیم.
کفایتی بیان کرد: بخشی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی به مسائل فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد و نهادهای فرهنگی باید روی این موضوع کار کنند و با ایجاد ممیزی‌هایی، به صرفه‌جویی انرژی کمک کنند.
وی ادامه داد: ممیزی‌ها شامل ممیزی ساده، متوسط (سازمان‌دهی حدود ۵۰۰ شرکت برای بهینه‌سازی تأسیسات ساختمانی و واحدهای کوچک و متوسط صنعتی) و پیشرفته (بهینه‌سازی مصرف انرژی در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها) می‌شود.
رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه با بهینه‌سازی مصرف انرژی در نیروگاه‌ها حدود دو فاز پارس جنوبی گاز صرفه‌جویی می‌شود، گفت: ما در پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به‌عنوان حلقه واسط شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت امیدواریم در آینده با افزایش حضور شرکت‌ها در این زمینه کارهای مؤثری در بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام دهیم.