آسیب‌های‌ استفاده طولانی از رایانه و تلفن همراه

یک متخصص ارتوپدی گفت:انجام حرکات تکراری زیاد، بلند کردن اجسام سنگین، استفاده زیاد از وسایل دیجیتال مثل تلفن همراه و عادات غلط قرار گرفتن بدن حین کار یا فعالیت باعث صدمات ارتوپدی و روماتولوژی می‌شود.

آسیب‌های‌ استفاده طولانی از رایانه  و تلفن همراه

یک متخصص ارتوپدی گفت:انجام حرکات تکراری زیاد، بلند کردن اجسام سنگین، استفاده زیاد از وسایل دیجیتال مثل تلفن همراه و عادات غلط قرار گرفتن بدن حین کار یا فعالیت باعث صدمات ارتوپدی و روماتولوژی می‌شود.
دکتر آروین نجفی در گفت‌ و گو با ایسنا اظهار کرد: حرکات تکراری که در طول روزمره به ویژه خانم‌های خانه‌دار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مواردی است که باعث آرتوروز گردن، بیماری مچ دست یا همان سندرم تونل کارپال، انگشت ماشه‌ای، اختلال حسی و حرکتی در مسیر ریشه‌های عصبی گردنی و همچنین بیماری آرنج تنیس بازان می‌شود.
وی افزود:خیلی از بیماران با شکایت درد در ناحیه آرنج به خصوص در سمت بیرونی آن به ما مراجعه می‌کنند و یا اینکه با بلند کردن کردن اشیاء درد در آرنج آنها شدیدتر می‌شود. معمولا در این زمینه بیماران زنان خانه‌داری هستند که به خاطر نگهداری از فرزندان، سالمندان و انجام امور روزمره دچار این مشکل شده‌اند. در مراحل اولیه از بیماران خواهش می‌کنیم که از فشار فعالیت روزمره خود بکاهند و از داروهای ضد التهاب استفاده کنند.
وی ادامه داد: اگر با این راهکارها درمان این بیماری‌ حاصل نشود، توصیه‌مان به آنها این است که تزریق داروی ضد التهاب را در محل حداکثر درد و حساسیت انجام دهند و توصیه‌ بعدی بستن ساعد بند است. معمولا با این اقدامات بعد از چهار تا شش هفته بهبودی حاصل می‌شود، در غیر این صورت در موارد خیلی نادری بیمار ممکن است توصیه‌های ما را جدی نگیرد، بنابراین اگر به فعالیت روزمره با همان فشار مضاعف ادامه داد، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.
نجفی در ادامه بیان کرد: چالش دیگری که ما داریم بیماری دکرون است که التهاب تاندون‌های ناحیه مچ دست است. این عارضه هم به دنبال حرکات تکراری و بلند کردن اجسام سنگین ایجاد شده و خیلی دردناک است، بیمار را ناتوان می‌کند و باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره می‌شود.
این متخصص ارتوپدی در ادامه بیان کرد: توصیه ما به افراد حذف فعالیت و فشار مضاعفی است که به مچ دست وارد می‌شود. همچنین مصرف داروهای ضد التهاب و بستن مچ بند طبی تجویز می‌شود که حرکات انگشتان دست را در محدوده کنترل شده، مقدور می‌کند. بستن این مچ بندهای طبی می‌تواند محدودیت‌هایی در فعالیت‌های فرد ایجاد کند که باعث شود بیماران از بستن این مچ بندها اجتناب کنند، اما توصیه ما این است که برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و نیازمند نشدن به عمل جراحی حتما توصیه پزشکان را جدی بگیرند.
وی درخصوص علت این عارضه‌ها گفت:به غیر از فعالیت‌های معمول روزانه و کار، در جوامع صنعتی با توجه به کاهش فعالیت فیزیکی افراد جامعه و از سوی دیگر فراگیر شدن روز افزون از وسایل دیجیتال مانند لپ تاپ، موبایل، رایانه و تبلت که به منظور سرگرمی و انجام امور روزمره و حتی جهت کسب درآمد به صورت مداوم و خارج از حد استفاده می‌شود، مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرده که شامل مشکلات گردن، کمر، التهاب تاندون‌های آرنج و مچ دست، سندرم تونل کارپال ، انگشت ماشه‌ای و ... است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره عادات غلط بدنی گفت: عادات غلط نشستن و کار با وسایل دیجیتال انجام امور کاری و اداری باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در افراد می‌شود، موقعیت و حالت بدنی نامناسب باعث ایجاد درد در ناحیه شانه‌ها، ناحیه ستون فقرات، افزایش قوس کمر و حتی کاهش قوس گردن می‌شود که خود باعث تنگی کانال نخاعی، درد گردن و کمر شده و در نهایت بی حسی و گزگز در محدوده ریشه عصبی ستون فقرات را منجر می‌شود.
دکتر نجفی بیان کرد: در مراحل اولیه توصیه ما به افراد این است که با رعایت اصول صحیح نشستن حین کار با رایانه و با لپ تاپ از وقوع و پیشرفت این مشکلات جلوگیری کرده و در مرحله بعد توصیه مان این است که از استفاده طولانی مدت از وسایل دیجیتال خودداری کنند. این افراد در حین انجام فعالیت‌های روزمره حتی در محل کار می‌توانند حرکات کششی ساده انجام بدهند تا باعث افزایش و بهبود جریان خون در اعضای بدن و ستون فقرات و از سوی دیگر جلوگیری از وقوع و پیشرفت صدمات ارتوپدی و روماتولوژی شود.
 در مورد ستون فقرات یکی از مشکلات شایع گوژپشتی است
وی ادامه داد: در مورد ستون فقرات یکی از مشکلات شایع گوژپشتی است که باعث انحنای بیش از حد ستون فقرات می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به بدشکلی ستون فقرات، درد کمر و تنگی کانال نخاعی می‌کند. از سوی دیگر خیلی از پدر و مادرها از انحراف ستون فقرات در نوجوانان و جوانان که طولانی مدت در حالت‌های بدنی نادرست استفاده از رایانه و انجام فعالیت‌های درسی و... هستند؛ شکایت دارند و این موضوع امروزه باعث نگرانی‌شان است.