خوراکی های مفید برای تقویت بینایی

طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، همان رژیم غذایی که برای قلب و سایر اعضای بدن مفید است، برای سلامت چشمان هم مفید است.

خوراکی های مفید برای تقویت بینایی

طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، همان رژیم غذایی که برای قلب و سایر اعضای بدن مفید است، برای سلامت چشمان هم مفید است.
به گزارش بهداشت نیوز، آکادمی در مورد غذاهای سالم برای بینایی و نحوه ایجاد یک رژیم غذایی غنی از آنها توصیه هایی ارائه می دهد.
دکتر «ربکا تیلور» در این باره توضیح می دهد: «برخی مواد مغذی به طور کلی چشم را سالم نگه می دارند و برخی از آنها خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهند.»
چشم ها برای اکسیژن و مواد مغذی به شریان های کوچک متکی هستند، مشابه آنچه که قلب به شریان های بسیار بزرگتر متکی است، بنابراین رژیم غذایی کم چربی و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل برای سلامت چشم ها مفید است.این آکادمی پیشنهاد می کند سبزیجات و میوه های نارنجی رنگ با ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
این ماده مغذی به شبکیه چشم آنچه را که برای کمک به تبدیل پرتوهای نور به تصویر نیاز دارد می دهد و به مرطوب ماندن چشم کمک می کند.
به گفته تیلور، «هویج منبع شناخته شده ای از ویتامین A است، اما سیب زمینی شیرین حتی بیشتر از هویج، این ماده مغذی را تأمین می کند.»
تیلور می گوید: «سیب زمینی شیرین بیش از ۲۰۰ درصد از دوز روزانه ویتامین A را تامین می کند.»
طالبی و زردآلو نیز منابع خوبی هستند.
آنتی اکسیدان ویتامین C برای سلامت چشم بسیار مهم است. در حالی که غذاهای سرخ شده، دود تنباکو و پرتوهای خورشید می توانند رادیکال های آزاد تولید کنند- مولکول هایی که به سلول ها آسیب می رسانند و آنها را می کشند- وظیفه ویتامین C ترمیم و رشد سلول های جدید است.
منابع خوب ویتامین C پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو، هلو، فلفل دلمه ای قرمز، گوجه فرنگی و توت فرنگی هستند.
بر اساس مطالعه بیماری های چشمی مرتبط با سن، آنتی اکسیدان ها می توانند از بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) و آب مروارید مرتبط با سن جلوگیری کرده یا به تاخیر بیاندازند.
به گفته آکادمی، آنتی اکسیدان دیگری به نام ویتامین E است که
سلول های چشم را سالم نگه می دارد که در آووکادو، بادام و تخمه آفتابگردان وجود دارد.
همچنین خوردن ماهی های آب سرد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند سالمون، ماهی تن، ساردین، هالیبوت و قزل آلا مفید است. آنها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی در سنین بالاتر کمک کنند.
تیلور گفت: «اُمگا ۳ برای عملکرد اشک مفید است، بنابراین خوردن ماهی ممکن است به افراد مبتلا به خشکی چشم کمک کند.»
دو آنتی اکسیدان دیگر که برای چشم مفید هستند، لوتئین و زآگزانتین هستند.
این دو آنتی اکسیدان در سبزیجات سبز برگ و سایر مواد غذایی با رنگ روشن یافت می شوند و از لکه زرد محافظت می کنند. به گفته آکادمی، لکه زرد بخشی از چشم است که مسئول اصلی ترین و دقیق ترین بخش بینایی است.