این افراد خودسرانه ورزش نکنند!

نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت:افرادی که در سن میانسالی و سالخوردگی قرار دارند و یا افرادی که دارای ناهنجاری‌های اسلکتی و عضلانی هستند، بصورت خودسرانه ورزش نکنند.

این افراد خودسرانه ورزش نکنند!

نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت:افرادی که در سن میانسالی و سالخوردگی قرار دارند و یا افرادی که دارای ناهنجاری‌های اسلکتی و عضلانی هستند، بصورت خودسرانه ورزش نکنند.
دکتر نازنین آرین در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر لزوم خودداری از ورزش خودسرانه در گروه های سنی مختلف بویژه افراد میانسال و سالمند، اظهار کرد: زمانی که یک فرد می خواهد ورزش را شروع کند، یا اینکه سابقا ورزشکار بوده اما برای مدتی آن را رها کرده، باید پیش از هرچیزی از بی خطر بودن ورزش برای بدن خود مطئمن شود، چراکه گاه ممکن است به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای خطر مرگ را برای خود به جان بخرد.
وی افزود:برای نمونه وقتی که یک فرد ۴۵ ساله برای اولین بار می خواهد ورزش را شروع کند، باید قبل از هرچیزی تست ورزشی و چکاپ قلبی دهد تا از سلامتی خود اطمینان پیدا کند، چون انجام برخی ورزش های سنگین و نیمه سنگین فشار زیادی را به قلب وارد می کند.
این متخصص پزشکی ورزشی اضافه کرد:همچنین بانوانی که در همین محدوده سنی قصد دارند ورزش را شروع کنند، اگر زایمان داشته‌اند، قطعا با ضعف عضله شکم و فیله کمر و پشت نیز مواجه اند و مستعد آرتروز هستند، لذا این دسته از افراد نیز باید با احتیاط ورزش را شروع کنند، چراکه به جای اینکه از ورزش سودی ببرند، به سلامتی آنها آسیب وارد می کند.  
وی با بیان اینکه نوع زندگی امروزی نیز باعث شده تا انسان ها با انواعی از ناهنجاری های اسکلتی، عضلانی و مفصلی مواجه باشند، عنوان کرد:افرادی که به این نوع از ناهنجاری‌ها دچار شده‌اند، به شدت مستعد آرتروز هستند، لذا به هیچ عنوان نباید خودسرانه دست به انجام تمرینات ورزشی یا پرداختن به یک رشته ورزشی حتی یک رشته ساده هم بزنند.
وی گودی کمر، کف پای صاف، شانه گرد، سربه جلو، انحراف زانو و افتادگی شانه را تنها بخشی از ناهنجاری های اسلکتی و عضلانی برشمرد و گفت: افرادی که به این ناهنجاری ها مبتلا هستند، باید قبل از هرکاری با انجام حرکات اصلاحی این مشکلات را برطرف کنند و پس از آن با تجویز و تشخیص پزشک می توانند تمرینات ورزشی داشته باشند.
وی تاکید کرد:اگر فردی بدون در نظر گرفتن میزان ناهنجاری های اسکلتی خود، سن، جنس و سابقه بیماریهای خانوادگی خود برای ورزش اقدام کند، قطعا دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.
این متخصص پزشکی ورزشی متذکر شد:امروزه ورزش کردن به شکل یک علم آکادمیک درآمده و ضروری است همه افراد خصوصا افرادی که در رده سنی میانسالان و یا سالخوردگان هستند، حتما قبل از شروع ورزش زیر نظر یک متخصص پزشکی ورزشی چکاپ کاملی داشته باشند.
وی یادآورشد:البته در رده سنی نوجوانان و جوانان نیز به دلیل نحوه نشستن، کار کردن زیاد با گوشی تلفن، دیدن تلویزیون، مطالعه و ... میزان شیوع ناهنجاری های اسلکلتی و عضلانی بالا رفته که اینها نیز قطعا قبل از ورزش باید زیر نظر متخصص ابتدا عضلات خود را با حرکات اصلاحی تقویت کنند.