چند روش علمی برای خنک ماندن در گرمای تابستان که باید بدانید

تابستان هنوز به چله نرسیده اما دارد همه زورش را می‌زند تا بیشترین دمای ممکن را نثارمان کند تا هر روز از ترس گرما به کولر پناه ببریم و حالتی بین گرمای طاقت‌فرسا و گرمازدگی را تجربه نکنیم.

چند روش علمی برای خنک ماندن در گرمای تابستان که باید بدانید

تابستان هنوز به چله نرسیده اما دارد همه زورش را می‌زند تا بیشترین دمای ممکن را نثارمان کند تا هر روز از ترس گرما به کولر پناه ببریم و حالتی بین گرمای طاقت‌فرسا و گرمازدگی را تجربه نکنیم.
به گزارش همشهری آنلاین، با این همه نمی‌شود ۳‌ماه تمام در خانه ماند و باید برای بیرون رفتن و ذوب نشدن از گرما و خنک ماندن فکری کرد. خیلی‌ها معتقدند که در چنین شرایطی باید مقدار زیادی آب بنوشیم، در سایه بمانیم یا یک پنکه کوچک همراهمان داشته باشیم، با اینکه این کارها هم مؤثر است اما ما چند مورد از بهترین روش‌های ساده و علمی خنک ماندن را به شما معرفی می‌کنیم تا به سلامت از تابستان عبور کنید.
اغلب ما وقتی از اوج گرما وارد خانه شده و با پنکه روبه‌رو می‌شویم، اول سعی می‌کنیم صورتمان را مقابل پنکه بگیریم تا خنک شویم؛ اما به‌گفته دانشمندان، این سریع‌ترین راه برای کاهش دمای بدن نیست. بدون شک، نسیم خنک پنکه که به‌صورت شما می‌وزد، گیرنده‌های سرمای صورت را تحریک می‌کند و به شما احساس راحتی زیادی می‌دهد. اما در واقع، گرما را از بدن شما خارج نمی‌کند. استراتژی خنک‌کننده بهتر این است که دستان خود را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب سرد فرو کنید. وقتی دمای مرکزی بدن شما بالا باشد، بدن شما خون را به اندام‌هایی می‌فرستد که از قلب دور هستند (مثل دست و پا) تا گرما را از دست بدهد؛ بنابراین غوطه‌ور کردن دست‌ها در آب سرد، حتی سریع‌تر از حمام یخ شما را خنک می‌کند.
احتمالا بعد از ماندن در گرمای طاقت‌فرسا، نخستین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، رفتن زیر دوش آب سرد باشد، اما جالب است بدانید که خیس کردن ناگهانی کل بدن با آب سرد، روش بسیار کندی برای خنک کردن بدن در موج گرماست. در واقع قرار دادن یک ناحیه از بدن در آب سرد خوب است، اما اگر سطح زیادی از بدن را خیس کنید، بدن شما مقدار خونی را که به پوست می‌رسد، محدود می‌کند. راز خنک شدن این است که خون را به سطح پوست برسانید و سپس گرما را به آرامی از بین ببرید. پس از حمام یخ صرف‌نظر کنید و به‌جای آن دوش آب ولرم را انتخاب کنید.
شاید دیده باشید که مردم در جنوب کشور، زیر آفتاب سوزان و در دمای بالای ۵۰درجه هم مرتب چای می‌نوشند. دلیلش همان است که قدیمی‌ها گفته‌اند که نوشیدنی گرم، سریع‌تر از آب یخ آدم را خنک می‌کند. مسئله این نیست که تلاش کنیم بدن را مستقیماً خنک کنیم، بلکه مسئله فعال کردن سیستم‌هایی مانند تعریق و انتقال خون به سمت پوست است. نوشیدنی داغ همین کار را می‌کند. البته این به آن معنا نیست که فقط باید مایعات گرم بنوشید، بلکه هیدراته ماندن بدن با آب و با هر دمایی، به خنک شدن بدن از طریق تعریق و انتقال گرما از بافت‌های فعال به پوست کمک می‌کند. فقط این را بدانید که بعید است با خوردن آب یخ یخچال به سرعت دمای داخلی بدن شما پایین بیاید.
یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند از گرمازدگی نجاتتان بدهد، خنک کردن بدن با باد است. این کار باعث می‌شود هوای گرم دیگر با پوست شما تماس نداشته باشد و احساس خنکی کنید. اما بهتر است برای این کار، کل بدن را در مجاورت باد کولر یا پنکه قرار دهید.