حوزه سلامت بوشهر در مسیر تحول

عقب‌ماندگی‌ها جبران می‌شود؛

استان بوشهر از دیرباز در حوزه درمانی با مشکلات فراوانی روبرو بوده که طی سال‌های اخیر اقدامات اساسی برای جبران این ضعف ها انجام شده است.

حوزه سلامت بوشهر در مسیر تحول

استان بوشهر از دیرباز در حوزه درمانی با مشکلات فراوانی روبرو بوده که طی سال‌های اخیر اقدامات اساسی برای جبران این ضعف ها انجام شده است.
استان بوشهر با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی نظیر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، بنادر و گمرکات، نیروگاه اتمی، دریا، معادن، کشاورزی و.... با کمبودهای فراوانی در زمینه‌های مختلف روبرو است.
یکی از عقب‌افتادگی های مهم استان بوشهر، در حوزه بهداشت و درمان بوده است که باعث می‌شد تا بسیاری از اهالی استان بوشهر برای درمان راهی دیگر استان‌ها شوند و رفع این مشکل یکی از مطالبات مهم مردم استان بوده است.
توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، تجهیز مراکز درمانی، تقویت نیروی انسانی به ویژه حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف از مهمترین راهکارها برای جبران عقب‌افتادگی استان در حوزه سلامت است.
در این راستا در دولت سیزدهم اقدامات بسیار زیادی برای بهبود وضعیت سلامت در استان انجام داد و ضمن توسعه زیرساخت‌ها، تعداد تخت‌های درمانی استان حدود ۲ برابر شده و طرح‌های بزرگ و مهمی نیز در دست اجرا است.
 ۷۱۴ تخت بیمارستانی جدید اضافه می‌شود
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه  علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد:طی سه سال اخیر اقدامات بسیار خوبی به منظور توسعه زیرساخت‌های فیزیکی حوزه سلامت در استان بوشهر انجام شده است.
اکرم فرهادی از احداث و تجهیز پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، پانسیون پزشکان و کلینیک‌های درمانی و انواع مراکزی که به‌نوعی خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به عنوان خدمات مهم در این زمینه خبر داد.
وی با اشاره به اینکه ۷۱۴ تخت بیمارستانی در استان بوشهر در حال ساخت است بیان کرد: پنج پروژه بیمارستانی به متراژ ۷۱ هزار مترمربع در استان بوشهر در دست اقدام است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد:این پروژه‌ها شامل بیمارستان ۱۷ شهریور، بیمارستان جایگزین فاطمه زهرا (س)، بیمارستان اعصاب و روان، بیمارستان کنگان و بیمارستان عسلویه است.
وی ادامه داد: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی ۷۷ پروژه با مساحت ۳۱ هزار و ۴۲۶ مترمربع و اعتباری بالغ‌بر ۵۵۲ میلیارد تومان در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افتتاح شده است و ۷۴ پروژه فعال با ۱۲۰ هزار مترمربع و ۵.۵ همت اعتبار در دست اجرا داریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از استخدام پیمانی ۷۰۰ نفر در سه سال اخیر خبر داد و بیان کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از ۷۴ پروژه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از نیازهای بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برطرف می‌شود.
 جبران عقب‌ماندگی درمانی استان بوشهر
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمان اظهار کرد: برای جبران عقب‌ماندگی درمانی استان بوشهر اقدامات اساسی صورت گرفته است.
در دولت شهید رئیسی در مجموع ۳۲ مرکز درمانی در شهرها و روستاهای استان بوشهر با  ۱۹۱ میلیارد تومان در بخش‌های خانه بهداشت روستایی، مرکز جامع خدمات سلامت و مراکز درمان بستری، وارد مدار فعالیت شد
محمد هادی رستمیان افزود: در دولت سیزدهم ۲۰ خانه بهداشت روستایی با ۴۸ میلیارد تومان و  ۹ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و شهری  با ۹۳ میلیارد تومان در استان بوشهر وارد مدار فعالیت شد.
وی اضافه کرد: در دولت شهید رئیسی در مجموع ۳۲ مرکز درمانی در شهرها و روستاهای استان بوشهر با ۱۹۱ میلیارد تومان در بخش‌های خانه بهداشت روستایی، مرکز جامع خدمات سلامت و مراکز درمان بستری، وارد مدار فعالیت شد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: بیمارستان مادر و کودک جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا (س) بوشهر از مطالبات مهم مردم استان بوشهر است که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۵۳.۸ درصد در دست ساخت است و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص یافته است.
وی یکی از پروژه‌های مهم استان را بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه با اعتبار هزار میلیارد تومان آغاز شد و هم اکنون ۴۹.۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رستمیان خاطر نشان کرد: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی بیمارستان پزشکی هسته‌ای بوشهر با ۱.۵ میلیون یورو ساخته، تجهیز و وارد مدار فعالیت شد.
وی افتتاح مرکز درمان بستر عالی‌شهر با چهار هزار متر مربع مساحت و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان از دیگر طرح‌ها عنوان کرد و افزود: مرکز درمان بستر کاکی دشتی با ۵۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم افتتاح شد.
 افزایش ۸۰۰ تخت درمانی جدید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با بیان اینکه یکی از عقب ماندگی‌های استان بوشهر از دیرباز کمبود زیرساخت‌های درمانی بوده است اضافه کرد: تا پیش از دولت سیزدهم هزار و ۶۷ تخت درمانی دانشگاهی و در مجموع هزار و ۵۷۰ تخت دانشگاهی و غیردانشگاهی داشتیم.
حسن ملکی‌زاده بیان کرد:نسبت تخت به هزار نفر در کشور ۱.۷ بود و این نسبت در استان بوشهر ۱.۲ بود که با همراهی گسترده‌ای که صورت گرفت تلاش شد این نسبت بهبود یابد.
وی از افزایش ۸۰۰ تخت درمانی جدید در استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این تعداد تخت‌ها معادل ۸۰ درصد کل تخت‌های درمانی مستقر در استان بوده است.همچنین مطالعات ۲۰۰ تخت بیمارستانی در کنگان و ۱۱۰ تخت در عسلویه انجام شده است.
ملکی‌زاده از تلاش برای ایجاد بیمارستان قلب در بوشهر خبر داد و افزود: در حال رفع مشکلات ملکی هستیم و امیدواریم در سریع‌ترین زمان شاهد رفع مشکل و پیشبرد اهداف مد نظر باشیم.
وی گفت:در حوزه اعصاب و روان ۲۰ تخت در بوشهر و ۱۰ تخت در برازجان داشتیم که با تلاش صورت گرفته ۹۶ تخت جدید به این حوزه اضافه می‌شود تا تعداد تخت‌های اعصاب و روان در استان بوشهر ۳۰۰ درصد افزایش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره  به خرید ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات درمانی در استان بوشهر تصریح کرد: تجهیزات پیشرفته‌ای برای استفاده در مراکز درمانی استان بوشهر خریداری و به‌کارگیری شده است.
وی با بیان اینکه ناوگان اورژانس استان بوشهر نیازمند نوسازی است، به هزینه‌های بالای اورژانس هوایی اشاره کرد و افزود: اقدامات بسیار خوبی برای ارتقای خدمات اورژانس در استان انجام شده است.
ملکی‌زاده تاکید کرد:استان بوشهر به قطب تشخیص و درمان سرطان در کشور تبدیل شده و شاهد دستاوردهای بزرگی در این زمینه است.