تیراندازی؛ افتی که نگران کننده است

ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴؛

تیراندازی ایران که در دوره گذشته المپیک موفق به کسب نخستین مدال طلای خود شد، هر چند بعد از این رویداد با افتی نگرانی کننده مواجه شد، اما امیدوار است که دوباره در پاریس مدال‌آور باشد.

تیراندازی؛ افتی که نگران کننده است

تیراندازی ایران که در دوره گذشته المپیک موفق به کسب نخستین مدال طلای خود شد، هر چند بعد از این رویداد با افتی نگرانی کننده مواجه شد، اما امیدوار است که دوباره در پاریس مدال‌آور باشد.
به گزارش مهر، درحالی که فاصله اندکی تا آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس زمان باقی مانده است چهار ورزشکار تیرانداز کشورمان تمرینات خود را دنبال می‌کنند تا با حداکثر آمادگی در این آوردگاه حساس حاضر شوند. هر چند ملی پوشان ایران شانس زیادی برای کسب مدال در این دوره از بازی‌های المپیک ندارند ولی با این حال در تلاش‌اند تا بهترین نتیجه ممکن را برای کاروان ایران به دست بیاورند.
 نخستین حضور تیراندازی در المپیک
تیراندازی از جمله رشته‌های ورزشی است که از همان دوره‌های نخست برگزاری المپیک در این بازی‌ها حضور پیدا کرد؛ به طوری که در اولین دوره بازی‌های المپیک که در سال ۱۸۹۶ و به میزبانی آتن برگزار شد ۳۹ تیرانداز از ۷ کشور جهان در این مسابقات حضور داشتند.
هرچند در این میان به دلیل اختلافاتی که بین فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک وجود داشت این رشته پرطرفدار برای چندسالی از المپیک حذف شد اما مجدداً در بازی‌های المپیک برلین تیراندازی به المپیک بازگشت تا ورزشکاران فعال در این رشته تقریباً نظامی با جدیت بیشتر و برای رسیدن به مدال ارزشمند این رقابت‌ها فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال کنند.
 اولین حضور ایران در بازی‌های المپیک
لیدا فرمان و منیژه کاظمی دو تیرانداز ایرانی هستند که به ترتیب در المپیک آتلانتا و سیدنی
به عنوان نماینده ایران و از طریق سهمیه اعطایی حاضر شدند. فرمان در جریان بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ در همان مرحله نخست حذف شد و در بین ۴۹ ورزشکار ۴۶ شد. پس از حضور این ورزشکاران در المپیک
کم کم خودباوری در بین تیراندازی ایرانی قوت گرفت و مه لقا جام بزرگ در سال ۲۰۱۰ با قرار گرفتن در جایگاه چهارمی جهان برای نخستین بار سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را به دست آورد. پس از او الهه احمدی و ابراهیم برخورداری نیز با موفقیت در رقابت‌های گزینشی المپیک توانستند سهمیه‌های ایران در رشته تیراندازی برای المپیک ۲۰۱۲ لندن را به عدد ۳ برسانند.
به بهانه در پیش بودن بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به بررسی عملکرد نمایندگان ایران در بازی‌های المپیک پرداختیم که به شرح زیر است:
 ۲۰۰۰- سیدنی (استرالیا)
المپیک ۲۰۰۰ دوازدهمین حضور کاروان ایران در این رقابت‌ها بود که تیراندازی هم با یک نماینده در این دوره از بازی‌ها حضور داشت. منیژه کاظمی در رشته تپانچه ۱۰۰ متر بادی تنها تیرانداز و تنها بانوی کاروان ایران هم بود. کاظمی در تپانچه بادی در بین ۴۵ شرکت‌کننده در رده چهل‌وسوم ایستاد.
 ۲۰۰۴- آتن (یونان)
ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ که در آتن یونان برگزار شد با ۳۸ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی شرکت کرد. تیراندازی در این دوره از بازی‌ها نیز تنها یک نماینده داشت. نسیم حسن پور در تپانچه ۱۰۰ متر بادی نماینده ایران بود؛ او در بین ۴۱ شرکت‌کننده، در رده بیست‌وهشتم قرار گرفت.
 ۲۰۰۸- پکن (چین)
ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ با کاروان ورزشی متشکل از ۵۵ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی شرکت کرد. تیراندازی ایران در این دوره از بازی‌های المپیک هیچ نماینده‌ای نداشت.
  ۲۰۱۲- لندن (انگلیس)
ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲
 با کاروان ورزشی متشکل از ۵۳ ورزشکار در ۱۴ رشته ورزشی شرکت کرد. تیراندازی کشورمان هم در این دوره از بازی‌های المپیک ۳ نماینده داشت. مه لقا
جام بزرگ، الهه احمدی و ابراهیم برخورداری تیراندازان ایرانی حاضر در المپیک لندن بودند. الهه احمدی، تیرانداز المپیکی ایران را می‌توان پیشتاز زنان ورزشکار ایرانی در لندن دانست که با عملکردی دور از ذهن توانست به مرحله فینال تیراندازی المپیک راه پیدا کند و در نهایت جایگاه ششمی را به خود اختصاص دهد. مه لقا جام بزرگ دیگر تیرانداز ایرانی در لندن بود که هر چند عملکردی قابل قبول را در اولین تجربه حضورش در المپیک داشت، اما نتوانست چون دیگر هم تیمی خود جایی در فینال این بازی‌ها داشته باشد. ابراهیم برخورداری، سومین نماینده ایران در مسابقات تیراندازی تپانچه ۵۰ متر مردان المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز با کسب رده بیست و هفتم از صعود به مرحله نهایی این رقابت‌ها بازماند و از دور مسابقات کنار رفت.
 ۲۰۱۶- ریو (برزیل)
ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ با کاروان ورزشی متشکل از ۶۴ ورزشکار در ۱۵ رشته ورزشی شرکت کرد. تیراندازی ایران در این دوره از بازی‌ها با ۵ ورزشکار در مسابقات بخش تفنگ و تپانچه حاضر شد. الهه احمدی در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر با حضور در فینال ششمی المپیک لندن را تکرار کرد. نجمه خدمتی در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر با
 ۴۱۵ امتیاز یازدهم شد و در ماده تفنگ سه وضعیت نیز به هشتمی بسنده کرد. گلنوش سبقت الهی در ماده تپانچه بادی با امتیاز ٥٧٢ در رده بندی در جایگاه بیست و هشتم قرار گرفت. مه‌لقا جام بزرگ در ماده تفنگ سه وضعیت با کسب ۵۷۴ امتیاز به فینال بازی‌ها نرسید و در رده ۲۷ ایستاد. پوریا نوروزیان تنها نماینده مرد تیراندازی ایران در رشته تفنگ ۱۰ متر بادی نیز با ۶۲۲ امتیاز بیست و دوم شد.
 ۲۰۲۰- توکیو (ژاپن)
ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ با کاروان ورزشی متشکل از ۶۵ ورزشکار و در ۱۷ رشته ورزشی شرکت کرد. در المپیک توکیو تیراندازی با ۶ نماینده، بیشترین سهمیه کاروان ایران را به خود اختصاص داده بود که این حضور با کسب یک مدال طلا توسط جواد فروغی در تپانچه به پایان رسید و ایران برای نخستین بار در رشته تیراندازی در المپیک صاحب مدال شد. در این دوره از المپیک بر خلاف ادوار گذشته عملکرد تپانچه بهتر از تفنگ بود در حالی که در
 دو دوره گذشته ایران فینالیست در رشته تفنگ داشت.
  ۲۰۲۴- پاریس (فرانسه)
سی و سومین دوره بازی‌های المپیک ۵ تا ۲۱ مرداد در پاریس برگزار می‌شود و ۴۰ ورزشکار ایرانی موفق شدند سهمیه این دوره از بازی‌ها را کسب کنند از این ۴۰ سهمیه ۴ سهمیه به ورزشکاران تیرانداز کشورمان تعلق دارد. هانیه رستمیان، فاطمه امینی، شرمینه چهل امیرانی و محمد بیرانوند چهار نماینده ایران در بازی‌های المپیک پاریس هستند.
هرچند در سال‌های اخیر تیراندازی ایران افت محسوسی داشته و بسیاری از چهره‌های شاخص این رشته نتوانستند آنطور که باید در میادین بین‌المللی درخشان ظاهر شوند اما امیدواری به موفقیت ملی پوشان وجود دارد. هر چند که این افت می‌تواند امید به مدال آوری تیراندازان در پاریس را به حداقل برساند اما همه چیز در روز مسابقات مشخص خواهد شد.