گرمای شدید در استان بوشهر

گروه‌های حساس مراقب گرمازدگی باشند؛

استان بوشهر گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و در این شرایط با توجه به افزایش خطر گرمازدگی، مردم باید مراقبت بیشتری برای حفظ سلامتی خود داشته باشند.

گرمای شدید در استان بوشهر

استان بوشهر گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و در این شرایط با توجه به افزایش خطر گرمازدگی، مردم باید مراقبت بیشتری برای حفظ سلامتی خود داشته باشند.
تیرماه از نیمه گذشته و گرم‌ترین روزهای سال در حال سپری شدن است و استان بوشهر در جنوب ایران یکی از گرم‌ترین نقاط کشور است.
طی روزهای اخیر برخی از شهرهای استان بوشهر عنوان گرم‌ترین شهر کشور را به خود اختصاص داده و طی روزهای متوالی دمای بالای ۵۰ درجه در این شهرها ثبت شده است.
مناطق ساحلی استان بوشهر با وجود شرجی و رطوبت بسیار بالای، گرمای کمتری را نسبت به شهرهای غیر ساحلی داشته‌اند و دمای کمتری در این مناطق ثبت شده  است.
شهرستان دشتستان به عنوان یکی از مناطق غیرساحلی استان بوشهر این روزها نه تنها گرم‌ترین نقطه استان بلکه به عنوان گرم‌ترین نقطه کشور معرفی شده است.
شهرهایی همچون شبانکاره، آب‌پخش و برازجان در استان بوشهر این روزها رکورددار گرما هستند و در این شرایط می‌طلبد که مردم این مناطق مراقبت بیشتری برای حفظ سلامتی خود داشته باشند.
 ثبت دمای ۵۴ درجه سانتیگراد
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد:طی روزهای اخیر موج کم‌سابقه گرما در استان بوشهر اثرات خود را گذاشته و دمای هوا را از ۵۰ درجه سانتیگراد فراتر برده است.
فرج‌الله شکوهی‌پور با اشاره به ثبت دمای ۵۴ درجه سانتیگراد در شهر شبانکاره شهرستان دشتستان، تصریح کرد: در برخی از نقاط شهرستان‌های دشتستان، دشتی و تنگستان نیز دمای بالای ۵۰ درجه ثبت شده است.
وی به افزایش رطوبت و شرجی هوا در نقاط مختلف استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد:گرمای شدید و شرجی بالا باعث بالا رفتن خطر برای سلامتی افراد می‌شود که باید مراقبت لازم در این زمینه انجام شود.
 مراقب گرمازدگی باشید
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد:
به دنبال افزایش گرمای هوا شاهد افزایش وقوع گرمازدگی در بین مردم استان بوشهر و مسافران هستیم.
گرمازدگی عواقب شدیدی دارد و سالمندان، مادران باردار، کودکان، افراد دارای بیماری مزمن باید بیش از دیگران مراقب باشند.
سید حسین موسوی از نشانه‌های گرمازدگی شدید به رسیدن دمای بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد اشاره کرد و افزود:گرمازدگی می‌تواند عواقب شدیدی را برای افراد داشته باشد.
وی اقدامات فوری و پیشگیرانه را در زمینه گرمازدگی بسیار مهم دانست و اضافه کرد:گروه‌هایی که خطر گرمازدگی بیشتر آنها را تهدیدی می‌کند، سالمندان، مادران باردار، کودکان، افراد دارای بیماری مزمن هستند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خواستار مراقبت گروه‌هایی همچون ورزشکاران و انتخاب ساعت مناسب برای ورزش شد و افزود: کارگران و شاغلان در نانوایی‌ها، پاکبانان و… نیز باید مراقبت بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه اوج گرما در ساعت بین ۱۱ تا ۱۶ رخ می‌دهد تصریح کرد: باید فعالیت‌ها زیر نور مستقیم خورشید کاهش یافته و پوشش مناسب نیز رعایت شود.
موسوی بر لزوم استفاده از نوشیدنی‌های خنک تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه هوا در محیط‌های بسته نیز می‌توان از بروز گرمازدگی شدید جلوگیری کند.
 مراکز درمانی و اورژانس‌ها در آماده‌باش
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر شدت گرما و خطرات آن، مراکز امدادی و درمانی در آماده‌باش هستند.
کوروش دهقان تاکید کرد:با توجه به این شرایط دستگاه‌های امدادی و عملیاتی استان بوشهر در آماده‌باش هستند تا در سریع‌ترین زمان به خدمات‌رسانی در این زمینه بپردازند.
وی با اشاره به در معرض خطر بودن گروه‌های حساس از جمله بیماران، سالمندان، کودکان و نوزادان تصریح کرد:مراکز اورژانس، تمام بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی در آماده‌باش هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر از آمادگی مراکز درمانی استان برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر خبر داد و افزود: مراکز یاد شده به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی هستند.
در این شرایط که احتمال بروز حوادثی همچون گرمازدگی بالا است، افراد باید مراقب سلامتی خود باشند و برای انجام امور مختلف خود، ساعت مناسبی را انتخاب کنند.
با توجه به اینکه مراسم و برنامه‌های دهه اول محرم در حال برگزاری است، استفاده از وسایل سرمایشی مناسب در محل برگزاری مراسم و استفاده از ساعات شب برای برگزاری این برنامه‌ها ضروری است.
افراد حساس از جمله سالمندان، مادران باردار، کودکان، افراد دارای بیماری مزمن از جمله بیماران قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و تیروئید باید مراقبت بیشتری در این شرایط داشته باشند تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
انتظار می‌رود مراکز امدادی و اورژانسی نیز در این روزها با سرعت بیشتری به ارائه خدمات به بیماران و حادثه‌دیدگان به ویژه افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند بشتابند.