روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان خارتنگ برداشت می شود

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: در میدان میدان خارتنگ حفاری ۱۶ حلقه چاه با افزایش تولید به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: در میدان میدان خارتنگ حفاری ۱۶ حلقه چاه با افزایش تولید به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز پیش بینی شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر مهدی حیدری در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از میدان خارتنگ، از این میدان به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های ملی کشور یاد کرد و گفت: میدان گازی خار تنگ سومین میدان گازی خشکی در استان بوشهر به‌شمار می‌رود که توسعه آن پس از میدان‌های نار و کنگان به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران واگذار شده است و توسعه و تکمیل این میدان نقش به سزایی در جبران ناترازی انرژی ایفا
می‌کند.
وی افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد و در قالب طرح توسعه میادین جدید و طرح ضربتی تولید گاز در بیش از ۱۷ استان و بیش از ۱۵ میدان به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران محول شد که ماحصل آن، افزایش تولید روزانه به میزان بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب است که معادل چهار فاز پارس جنوبی را در قالب این میدان‌ها توسعه خواهیم داد و یکی از این میادین بسیار مهم این طرح، میدان خار تنگ بوده که در استان بوشهر واقع شده است.
حیدری یادآور شد: در این میدان حفاری ۱۶ حلقه چاه با افزایش تولید به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز پیش بینی شده است. از مزایای این پروژه می‌توان به استفاده از توان حداکثری پیمانکاران وتولیدکنندکان داخلی، به کارگیری نیروهای متخصص و جوان بومی استان و مهم‌تر از همه پیشبرد پروژه‌های عام المنفعه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی و بهره‌مندی مناطق پیرامون تأسیسات اشاره کرد. مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران پیرامون زمانبندی اتمام و بهره برداری پروژه خار تنگ خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی و پیش بینی‌های به عمل آمده در فاز اول حفاری هشت حلقه چاه در دستور کار قرار دارد و از این تعداد در حال حاضر حفاری یک حلقه به اتمام رسیده و حفاری دو حلقه دیگر نیز دردست اقدام و اجرا قرار دارد و در طی سال آینده شاهد برداشت روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز اول و در سال ۱۴۰۵ نیز با تولید روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب دیگر ظرفیت آن اضافه می‌شود.
حیدری در رابطه با جذب نیروهای بومی در این پروژه تصریح کرد: با توسعه کامل میدان خار تنگ و تولیدی شدن این میدان نیاز به جذب۱۵۰۰ نفر نیروی زبده است و تلاش می‌کنیم که از حداکثر پتانسیل نیروهای متخصص بومی استان بهره ببریم.
بر اساس این گزارش، میدان گازی خار تنگ یکی از استراتژیک ترین میدان‌های گازی در بخش خشکی است که در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور در ۸۰ کیلومتری شرق بوشهر، ۲۰ کیلومتری شرق خورموج واقع شده و حجم درجای ذخیره گاز این میدان ۸.۵ TCF و میزان میعانات گازی ۳۳ میلیون بشکه برآورد شده است