رشد ۶۳ درصدی تولیدات صنعتی هرمزگان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان :

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان با اشاره به افزایش تولیدات صنعتی استان از ۱۶ میلیون تن به ۲۶ میلیون تن و رشد ۶۳ درصدی آن در طول دولت سیزدهم گفت :طی دولت سیزدهم در حوزه صنعت ۲۵۵ واحد جدید صنعتی راه اندازی و ۷ شهرک صنعتی نیز ایجاد شد.

رشد ۶۳ درصدی تولیدات صنعتی هرمزگان

ندرعباس- شهین صادقی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان با اشاره به  افزایش تولیدات صنعتی استان از ۱۶ میلیون تن به ۲۶ میلیون تن و رشد ۶۳ درصدی آن در طول دولت سیزدهم گفت :طی دولت سیزدهم در حوزه صنعت ۲۵۵ واحد جدید صنعتی راه اندازی  و 7 شهرک صنعتی  نیز ایجاد شد.
عادل شهرزاد در تشریح و تبیین دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران ابراز کرد : در ابتدای دولت برای بهبود وضعیت سند توسعه اقتصاد استان نگارش و پروژه‌های پیشران در  8بخش صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات گردشگری، صنایع دستی، بنادر و گمرکات تعریف شد.
وی در ادامه با اشاره به مهمترین طرح های صنعتی اجرا شده در استان  بیان کرد : راه اندازی پالایشگاه نفت آفتاب با ظرفیت یک میلیون تن فرآورده های پالایشگاهی، راه اندازی واحد پترو صنعت گامرون با ظرفیت تولید پنج تن هگزامین ، ۵۶ هزار تن فرمالین و ۱۰ هزار تن رزین اوره، راه اندازی واحد تولید روغن پایه (نفت پایا) با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن، راه اندازی واحد تولید قیر (نفت جی) با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن از جمله دستاوردهای اجرای طرح های پیشران اقتصادی در هرمزگان است.معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان از دیگر طرح های پیشران حوزه صنعت به راه اندازی اولین واحد تولید تبلت و تلفن همراه با ظرفیت یک میلیون دستگاه در سال، راه اندازی هفت ناحیه صنعتی جدید و توسعه ۲ ناحیه صنعتی موجود، افتتاح دو واحد تولیدی با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره آهن هماتیت، ایجاد شهر صنعتی فولاد نوین و شهر شیشه در راستای تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد.
وی با اشاره به کسب رتبه اول امنیت سرمایه گذاری هرمزگان در کشور، گفت: بر اساس گزارش پایش امنیت سرمایه‌گذاری کشور که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه شده ، استان هرمزگان ۲ سال متوالی (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) موفق به کسب رتبه اول بین استان‌ها شده است این در حالی است  که جایگاه امنیت سرمایه‌گذاری استان هرمزگان طبق آمار منتشره توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمستان ۱۴۰۰، یازدهم بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان از رشد ۴۵۱ درصدی حجم سرمایه گذاری جواز تاسیس های صادره در بخش صنعت خبرداد و گفت :رشد ۱۴ درصدی صدور مجوزهای تاسیس یک هزار و ۸۲۰ فقره، رشد ۶۴ درصدی فرصت های شغلی ایجاد شده در صنایع با ۶۳ هزار و ۸۵۴ فرصت شغلی جدید، رشد ۲۱۴ درصدی حجم سرمایه گذاری پروانه های صادره صنایع کوچک (۶۵ هزار میلیارد تومان) رشد ۹ درصدی پروانه های بهره برداری در صنایع کوچک با ۲۷۰ واحد صنعتی، رشد ۸۴ درصدی میزان اشتغال پروانه های صادره در صنایع کوچک با ۱۱ هزار و ۴۳۳ نفر، رشد ۶۷ درصدی ساخت و تعمیرات کشتی و کسب رتبه اول در سرمایه گذاری جواز تاسیس صنعتی در سال گذشته از دیگر دستاوردهای طرح پیشران در حوزه صنعت بوده است.
 بالغ بر ۹۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید انرژی استان اضافه شده است
عادل شهرزاد تاکید کرد: بالغ بر ۹۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید انرژی استان اضافه شده است و بالغ بر ۳۵۰ مگاوات نیروگاه نیز در دست اقدام است که تا پایان سال به این ظرفیت اضافه خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد حوزه معدن پرداخت و گفت :در حوزه معدن 36 واحد معدنی جدید فعال و بزرگترین مزایده معدنی با 276 پهنه برگزار شد، برای اولین بار اقتصاد معدن در شهرستان بشاگرد فعال و پهنه های معدنی شناسایی شده به بخش خصوصی واگذار شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان ادامه داد: در حوزه شناسایی پهنه‌های معدنی 40 هزار کیلومتر شناسایی پهنه‌های معدنی در سطح استان داشتیم و پهنه‌های جدید به ظرفیت استان افزوده و از 37 میلیون تن به بالای 50 میلیون تن رسید در همین مدت دولت سیزدهم نیز  36 واحد راکد معدنی مجددا فعال شدند.
شهرزاد با اشاره به افزایش چشمگیر محصولات کشاورزی و شیلاتی استان گفت: در حوزه کشاورزی میزان محصولات تولیدی از 3.7 میلیون تن به 4.2 میلیون تن رسید .همچنیندر حوزه پرورش میگو سطح مزارع از ۸ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار افزایش پیدا کرد و ظرفیت تولیدات پرورش ماهی در قفس نیز از ۴ هزار و ۲۰۰ تن به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است.
وی از رشد ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در استان خبر داد و گفت:در حوزه گمرکات استان نیز شاهد افزایش تجهیزات و زیرساخت‌های گمرکی استان بودیم.
شهرزاد همچنین از کاهش  5/9 درصدی مرخ بیکاری در استان خبر دادو ابراز کرد :نرخ بیکاری هرمزگان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸.۲ درصد بود که در حال حاضر به استناد گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان هرمزگان ۸.۷ درصد است یعنی ۹.۵ درصد نرخ بیکاری هرمزگان کاهش یافته است و حدود ۱۲۰ هزار اشتغال نیز ایجاد شده است که هرمزگان رتبه نخست کاهش نرخ بیکاری و ایجاد شغل در کشور را دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان تصریح کرد:درحوزه گردشگری علاوه بر ساماندهی اقامتگاه های گردشگری، بزرگترین پروژه گردشگری دریایی در بندرعباس کلید خورده است.