با روحیه جهادی می‌توان کوه های مشکلات را جابجا کرد

رهبر انقلاب در حکم تنفیذ آقای دکتر مسعود پزشکیان:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان قشرها و صنوف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفیران مقیم و بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رأی ملت ایران به آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران منصوب کردند.

با روحیه جهادی می‌توان کوه های مشکلات را جابجا کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  در مراسمی با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان قشرها و صنوف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفیران مقیم و بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رأی ملت ایران به آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران منصوب کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، رهبر انقلاب در حکم تنفیذ برگزاری توأم با آرامش چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را از افتخارات ملت و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور و رئیس جمهور منتخب ملت را شخصی فرزانه، صادق و مردمی و دانشمند برشمرده‌اند.
در این مراسم رهبر انقلاب پس از اعطای حکم تنفیذ به آقای پزشکیان، در سخنانی برگزاری انتخابات چهاردهم را موفقیت ملت در آزمونی مهم خواندند و با ابراز امیدواری درباره اینکه نتیجه شیرین انتخابات در کام ملت احساس شود، توصیه‌های مهمی خطاب به رئیس جمهور، دولت آینده، مردم و هواداران نامزدها بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با سپاس به درگاه الهی، مراسم تنفیذ را آخرین برگ کتاب پرمضمونی خواندند که ملت ایران و دست‌اندرکاران انتخابات چهاردهم، در مجموعه افتخارات ملت،‌ ماندگار کردند.
ایشان با اشاره به فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید، گفتند: با وجود این، انتخابات با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد تحسین‌برانگیز نامزدها با رئیس جمهور منتخب انجام شد که از زحمات دو ماهه آقای مخبر سرپرست محترم ریاست جمهوری و هیأت دولت در این زمینه تشکر می‌کنیم.
رهبر انقلاب مردم‌سالاری جاری در کشور را هدیه انقلاب به ملت نامیدند و گفتند: در چهل و چند سال اخیر، ده‌ها انتخابات همراه با رقابت، سلامت و حضور پرانگیزه مردم برگزار شده که البته گاهی مشارکت بالا و گاهی کمتر بوده اما در درجه اول اهمیت، انگیزه‌دار بودن مردم است که همیشه وجود داشته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان رئیس جمهور در مراسم امروز را متقن، عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردمسالاری دینی خواندند و افزودند: امیدواریم با عنایت پروردگار و کمک همه، رئیس جمهور شایسته کشور و دولتی که تشکیل می‌شود بتوانند کارهای بزرگی برای ملت و کشور انجام دهند.
رهبر انقلاب در ادامه هفت توصیه مهم خطاب به رئیس جمهور، دولت و مسئولان بخش‌های مختلف بیان کردند.
ایشان در توصیه اول با اشاره به ثروت‌ها و ظرفیت‌های پر شمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ، دولت جدید را به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها فراخواندند و گفتند: در کشور، افراد صاحب فکر و ابتکار فراوانی وجود دارد که سخنان پیشنهادی یا اعتراضی آنها، خوب راهگشا و شگفت‌انگیز است و دولت و رئیس‌جمهور محترم باید با استفاده از راهکاره «برای مردم، با مردم و در میان مردم»، از این ظرفیت عظیم برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.
رهبر انقلاب توصیه دوم را به اهمیت کار جهادی اختصاص دادند و با تأکید بر اینکه با روحیه جهادی می‌توان کوه های مشکلات را جابجا کرد، افزودند: کار جهادی یعنی «خستگی‌ناپذیر و بی‌مزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن.»
ایشان رعایت چارچوب‌های قانونی و اداری را نافی کار جهادی ندانستند و گفتند: خیلی‌ها در ظاهر قانون را رعایت می‌کنند اما نتیجه لازم محقق نمی‌شود اما کار جهادی معطوف به کیفیت است؛ همچنانکه کارهای بزرگ همچون پیروزی در دفاع هشت ساله مقدس و مقابله با توطئه‌های پیچیده و رنگارنگ دشمنان، با کار جهادی ممکن شد.
 هم مجلس باید به دولت کمک کند هم دولت باید به حساسیت‌های مجلس توجه کند
رهبر انقلاب در توصیه بعدی، «تعامل ارکان کشور» را ضروری خواندند و گفتند: هم مجلس باید به دولت کمک کند و هم دولت باید به حساسیت‌های مجلس توجه کند. قوه قضائیه نیز در هر نقطه مورد نیاز حضور فعال داشته باشد.
ایشان با اشاره به توصیه خود به رؤسای قوا مبنی بر تشکیل جلسات مشترک، گفتند: جلسات رؤسای قوا و تبادل نظر در مسائل گوناگون، فرصت بسیار خوبی است که باید جدی گرفته شود.
رعایت اولویت‌ها، توصیه چهارمی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر آن، گفتند: به مسائل فرهنگی و اجتماعی حساسیت زیادی دارم اما امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده‌ای مورد نیاز است. البته کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه یابد و کارهای دیگری هم باید اضافه شود.
 اقدامات فوری و کوتاه‌مدت برای بهبود معیشت مردم ضروری است
ایشان اقدامات اقتصادی در مسائل کلان مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار و همچنین اقدامات فوری و کوتاه‌مدت برای بهبود معیشت مردم را ضروری دانستند و گفتند: می‌توان کارهایی در این زمینه انجام داد.
رهبر انقلاب در توصیه‌ای دیگر که مخاطب آن آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی بود، با اشاره به فضای انتخابات و احساسات عمومی ناشی از چالش‌ها و رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند: پس از انتخابات، نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است.
رهبر انقلاب خطاب به همه فعالان سیاسی و اجتماعی و انتخاباتی افزودند: نه آن کسی که نامزدش رأی آورده احساس اعتلاء کند و نه آن کسی که نامزد مورد علاقه او رأی نیاورده احساس شکست کند.
ایشان در توصیه بعدی، مسئولان و مجریان کشور را به قدرشناسی توان داخلی و تکیه به آن سفارش کردند و گفتند: به توان داخلی اهمیت بدهید تا «ما می‌توانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه به اتکاء به توان داخلی را به معنای استفاده نکردن از ظرفیت‌های خارجی ندانستند و افزودند: هیچ عاقلی نمی‌گوید از توان و امکانات خارجی استفاده نشود بلکه باید از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کرد، حتی گاهی دشمنان ما کاری می‌کنند که به نفع ما است و از آن هم باید استفاده کرد اما توان داخلی را نباید نادیده گرفت و هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان یک موضوع خارجی کرد.
ایشان به مسئولان تأکید کردند: هر کار خوب و شرافتمندانه‌ای که در سطح دنیا می‌توانید، انجام دهید اما از توان قدرت و ابتکارات داخلی غافل نشوید.
توصیه پایانی رهبر انقلاب مربوط به مسائل سیاست خارجی بود؛ ایشان در این زمینه گفتند: در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقه‌ای و مسائل سیاسی و حتی علمی مانند هوش مصنوعی، فعال و اثرگذار برخورد کنید نه منفعل.