فروش حضوری ارز اربعین آغاز شد

در حالی که قرار بود از روز(یکشنبه، هفتم مردادماه) ارز اربعین از طریق ۷ بانک عامل عرضه شود، با تعطیلی بانک‌ها، زمان عرضه به روز گذشته موکول شد.

فروش حضوری ارز اربعین آغاز شد

در حالی که قرار بود از روز(یکشنبه، هفتم مردادماه) ارز اربعین از طریق ۷ بانک عامل عرضه شود، با تعطیلی بانک‌ها، زمان عرضه به روز گذشته موکول شد.
به گزارش مهر، طبق اعلام رسمی «ارز اربعین فقط به زائرانی که در سامانه سماح ثبت‌نام کنند» تعلق می‌گیرد. عرضه ۲۰۰ هزار دینار به عنوان ارز اربعین قرار بود از روز (یکشنبه، هفتم مردادماه) با مراجعه به ۷ بانک عامل آغاز شود اما با توجه به تعطیلی بانک‌ها، فروش حضوری به روز گذشته موکول شد.
با توجه به اعلامیه ستاد اربعین زائران می‌توانند تا سوم شهریورماه از طریق ۳ هزار و ۱۶۸ باجه و شعبه بانک‌های ملی، ملت، پست بانک، صادرات، پارسیان، سپه و تجارت ارز اربعین را دریافت کنند.
امسال قیمت دینار بر اساس نرخ مرکز مبادله طلا و ارز حدود ۷ میلیون تومان است و ارز اربعین به زائران بالای ۵ سال «به صورت غیرحضوری» از بستر پیام‌رسان‌های بله (بانک ملی و پست بانک)، روبیکا (بانک سپه)، برنامه سیپنو (بانک صادرات) عرضه می‌شود.
گفتنی است، ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست‌بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان به زائران اربعین حسینی (ع) ارائه می‌شود.
متقاضیان ارز اربعین می‌توانند از طریق ۶ سکوی فعال برای خرید ارز اقدام کنند که بانک‌های ملی و پست‌بانک در بستر پیام‌رسان «بله»، بانک سپه در بستر پیام‌رسان «روبیکا»، بانک صادرات از طریق اپلیکیشن «سیپنو» و بانک پارسیان در بستر پیام‌رسان «آی گپ» نسبت به خرید ارز اربعین اقدام کنند. بانک تجارت نیز خدمات غیرحضوری فروش ارز اربعین را طریق سامانه خود انجام می‌دهد و متقاضیان می‌توانند نحوه دریافت این خدمات را از طریق سامانه بانک تجارت پیگیری کنند، البته بانک ملت در ایام اربعین خدمات غیرحضوری در زمینه عرضه اربعین نخواهد داشت.
زائران از شعب منتخب بانک‌ها در شهرها و روستاها می‌توانند تا ۲۰۰ هزار دینار دریافت کنند؛ البته دریافت ارز اربعین منافاتی با ارز مسافرتی ندارد و زائران می‌توانند همزمان ارز مسافرتی را دریافت کنند.
 شرایط فروش ارز اربعین ۱۴۰۳
متقاضیان برای خرید ارز اربعین باید ابتدا سامانه سماح ثبت نام کنند و ثبت نام آنها حتماً با موفقیت انجام شده باشد. ثبت نام در این سامانه از روز ۱۷ تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.
ارز اربعین به افراد بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد و برای دریافت ارز باید مدارک و گذرنامه همراه زائران باشد. افراد بالای ۱۸ سال هم باید یک سیم‌کارت داشته باشند.
افراد برای خرید حضوری ارز اربعین باید به شعب منتخب بانک‌های عامل مراجعه کنند، اما اعلام شده که امسال ضرورتی به افتتاح حساب برای دریافت ارز نیست.
متقاضیان در بحث خرید ارز به صورت آنلاین هم بعد از احراز هویت، مبلغ ریالی ارز را واریز کرده و با مراجعه به شعبه در همان روز ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.
 برای خرید ارز زیارتی اربعین، داشتن موارد زیر الزامی است:
کارت ملی و شناسنامه (در رابطه با زائران بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.)
کارت بانکی
شماره تلفن (سیم‌کارت باید به نام متقاضی باشد.)
سرپرستان خانوار که به همراه خود قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند برای خرید ارز اربعین با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و اعضای خانواده به شعب بانکی مراجعه کنند.