مردم باید چای مرغوب و ارگانیک ایرانی مصرف کنند

استاندار گیلان:

استاندار گیلان با بیان اینکه در سال جاری ارز ترجیحی به واردات چای تعلق نمی گیرد، اضافه کرد: چای با کیفیت فقط برای صادرات نیست و مردم حق دارند چای مرغوب و ارگانیک ایرانی را مصرف کنند و لذت ببرند.

مردم باید چای مرغوب و ارگانیک ایرانی مصرف کنند

استاندار گیلان با بیان اینکه در سال جاری ارز ترجیحی به واردات چای تعلق نمی گیرد، اضافه کرد: چای با کیفیت فقط برای صادرات نیست و مردم حق دارند چای مرغوب و ارگانیک ایرانی را مصرف کنند و لذت ببرند.
به گزارش ایسنا، اسدالله عباسی در نشست با فرمانداران شهرستان های چای خیز استان گیلان که در فرمانداری رودسر برگزار شد، با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه، اظهار کرد: رژیم جنایتکار صهیونیستی حتماً پاسخ محکمی را در آینده نزدیک دریافت خواهد کرد.
وی با اشاره به برگزاری این جلسه اضطراری جهت تصمیم گیری درباره خرید برگ سبز چایکاران از سوی کارخانجات، افزود: برخی از کارخانجات همکاری و انسجام لازم را جهت خرید برگ سبز ندارند؛ سال گذشته نیز در پرداخت مطالبات چایکاران از سوی کارخانجات چایسازی شاهد برخی کم کاری ها بودیم.
استاندار گیلان از سازمان چای خواست سریعاً به موضوع خرید برگ سبز توسط کارخانجات رسیدگی کند و گفت: قرار نیست تولیدکننده و سرمایه گذار آسیب ببنید.
عباسی با بیان اینکه تغییر و تحول دولت نباید مانعی برای انجام وظایف مدیران باشد، تاکید کرد: وظیفه داریم که مشکل کشاورزان را حل کنیم.
وی با اشاره به قرارداد کارخانجات با سازمان چای جهت تعهد خرید برگ سبز از کشاورزان، عنوان کرد: دولت وظیفه حمایتی و هدایتی دارد و با کارخانجات در پرداخت مطالبات چایکاران همکاری می کنیم.
استاندار گیلان از پرداخت ۴۷ درصدی مطالبات چایکاران توسط کارخانجات خبر داد و بیان کرد: کارخانجات در سال گذشته مشکلی از بابت فروش چای بهاره نداشتند و فقط در فروش چای پاییزه دچار مشکل شدند لذا از سازمان چای می خواهیم که با کارخانجات فاقد توان خرید برگ سبز هیچگونه قراردادی را منعقد نکند، زیرا این قرارداد تعهد خرید برگ سبز است.
عباسی با بیان اینکه رئیس سازمان چای و فرمانداران با همکاری سازمان بازرسی باید اقدام به ارزیابی واحد به واحد کارخانجات چایسازی و تعیین میزان خرید و فروش کنند، ادامه داد: مشکلات کارخانجات و قصورها را احصا کنید.
وی با اشاره به عدم واردات چای در سال جاری، اضافه کرد: طبق مصوب دولت در سال جاری، هر کیلو واردات چای منوط بر خرید چای داخلی است و اگر خرید چای در مقابل واردات صورت نگرفته، حتما برخورد می‏کنیم.
استاندار گیلان با بیان اینکه سرمایه گذاران فرصت دارند در بخش چای ورود کنند، گفت: متاسفانه فرایند چایسازی و خشک کردن چای در برخی از کارخانجات قدمت ۵۰ ساله دارد و لذا باید از تکنولوژی جهت تولید چای با کیفیت و برندسازی و بسته بندی استفاده کنیم تا چای فله ذائقه مردم را نسبت به چای ایرانی خراب نکند.
وی سازمان چای را مسئول خرید برگ سبز از چایکاران دانست و اضافه کرد: برگ سبز باید بلافاصله برداشت شود تا کیفیت لازم را جهت چایسازی داشته باشد؛ در این راستا تسهیلات تبصره ۱۸ به کارخانجات جهت توسعه، تجهیز و نوسازی پرداخت می شود.
استاندار گیلان همچنین درباره فروش برنج در سال زراعی جای نیز یادآور شد: تا اواخر آبان ماه هیچگونه برنجی وارد نخواهد شد و پس از تعیین میزان تولید و عرضه در بازار، ثبت سفارش انجام می شود؛ همین شرایط برای چای نیز برقرار است.
عباسی با بیان اینکه در سال جاری ارز ترجیحی به واردات چای تعلق نمی گیرد، اضافه کرد:چای با کیفیت فقط برای صادرات نیست و مردم حق دارند چای مرغوب و ارگانیک ایرانی را مصرف کنند و لذت ببرند.
محمد حیدری، فرماندار رودسر نیز، چای را یکی از مهمترین مسائل گیلان دانست و اظهار کرد: شهرستان رودسر ۳۲ کارخانه چایسازی دارد و ۸۰۰۰ خانوار این شهرستان در حوزه صنعت چای فعال هستند و بیش از ۵۰۰۰ هکتار از اراضی ما زیر کشت چای است.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۵ هزار و ۹۰۰ تن برگ سبز به ارزش ۲۶۶ میلیارد تومان از چایکاران شهرستان خریداری شده است، گفت: تاکنون ۱۵۵ میلیارد تومان در وجه چایکاران پرداخت شده که ۴۰ میلیارد تومان آن سهم دولت است.
فرماندار رودسر، با اشاره به سهم ۲۰ درصدی این شهرستان در حوزه تولید چای، تاکید کرد: در حوزه زنجیره ارزش صنعت چای، برندسازی و بازاریابی نقش مهی دارد و باید تقویت شود.