پشتیبانی ۱.۱ میلیون مگاواتی صنعت نفت برای تأمین برق در روزهای داغ تابستان

صنعت نفت چراغ نیروگاه‌ها را روشن نگه می‌دارد؛

صنعت نفت با ۹ نیروگاه برق شرکت‌های زیرمجموعه خود در سه ماه نخست امسال بیش از یک‌میلیون و ۱۱۴ هزار مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری کشور تحویل داده است، تأمین برقی که در سه ماه دوم سال با توجه به افزایش دمای هوا، بیشتر خواهد بود.به گزارش شانا، خاموشی‌های مکرر آن هم در اوج گرمای تابستان، پدیده ناخوشایندی است که به‌تازگی دامان سراسر کشور را گرفته و صنایع عمده در خبرها به‌دنبال برنامه‌های زمان‌بندی ساعات و مناطق خاموشی هستند؛ موضوعی که نه خُلق خوشی باقی گذاشته و نه فرصتی برای چاره‌اندیشی.

پشتیبانی ۱.۱ میلیون مگاواتی صنعت نفت برای تأمین برق در روزهای داغ تابستان

صنعت نفت با ۹ نیروگاه برق شرکت‌های زیرمجموعه خود در سه ماه نخست امسال بیش از یک‌میلیون و ۱۱۴ هزار مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری کشور تحویل داده است، تأمین برقی که در سه ماه دوم سال با توجه به افزایش دمای هوا، بیشتر خواهد بود.به گزارش شانا، خاموشی‌های مکرر آن هم در اوج گرمای تابستان، پدیده ناخوشایندی است که به‌تازگی دامان سراسر کشور را گرفته و صنایع عمده در خبرها به‌دنبال برنامه‌های زمان‌بندی ساعات و مناطق خاموشی هستند؛ موضوعی که نه خُلق خوشی باقی گذاشته و نه فرصتی برای چاره‌اندیشی.
در این میان، صنعت نفت برای تأمین کامل سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها و ورود مازاد برق خود به چرخه سراسری که سبب پایداری شبکه برق کشور می‌شود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همراه با وزارت نیرو، در مبارزه با خاموشی می‌کوشد. نیروگاه فجر انرژی خلیج‌فارس خوزستان، نیروگاه پالایشگاه گاز ایلام، نیروگاه پتروشیمی ایلام، نیروگاه متمرکز پارس جنوبی عسلویه، نیروگاه پتروشیمی دماوند بوشهر، نیروگاه پتروشیمی مبین بوشهر، نیروگاه غرب کارون خوزستان، نیروگاه مایع‌سازی گاز طبیعی ایران در بوشهر و نیروگاه صبا دهلران ایلام درحقیقت ۹ قلب برقی صنعت نفت هستند که ماهانه بیش از ۴۰۰ هزار مگاوات ساعت برق مازاد مصرف خود را به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌کنند. باید به این آمار، هزاران مگاوات ساعت برقی را که نیروگاه‌های برق وزارت نفت در جزایر خلیج‌فارس به محیط پیرامونی و خانه‌های مردم تزریق می‌کنند هم اضافه کرد.
 صنعت نفت، چراغ روشن‌کننده نیروگاه‌ها
صنعت نفت از صنایع پرمصرف انرژی به‌ویژه برق در کشور است، ازاین‌رو همواره ساخت نیروگاه تولید برق از الزام‌های اجرای پروژه‌های صنعت نفت بوده و هست. صنعت نفت در عین حال که با احداث نیروگاه‌ها، تأمین برق خود را به عهده دارد، بخشی از برق تولیدی نیروگاه‌های آن نیز به شبکه سراسری تزریق می‌شود.درواقع یکی از منابع تأمین برق در کشور استفاده از بخشی از ظرفیت واحدهای نیروگاه فجر انرژی خلیج‌فارس خوزستان، نیروگاه پالایشگاه گاز ایلام، نیروگاه پتروشیمی ایلام، نیروگاه متمرکز پارس جنوبی عسلویه، نیروگاه پتروشیمی دماوند بوشهر، نیروگاه پتروشیمی مبین بوشهر، نیروگاه غرب کارون خوزستان، نیروگاه مایع‌سازی گاز طبیعی ایران در بوشهر و نیروگاه صبا دهلران ایلام است.
یکی از راهکارهای وزارت نیرو برای عبور بدون خاموشی از اوج بار تابستان امسال، افزایش توان تولید برق از طریق ظرفیت خالی نیروگاه‌های موجود در پروژه‌های صنعت نفت است.
 برق دماوند در شبکه برق سراسری کشور
شرکت دماوند انرژی عسلویه تأمین‌کننده برق و بخار ۲۴ شرکت پتروشیمی مستقر در فاز ۲ پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که با طراحی و اجرای پروژه‌های پست  ۴۰۰ کیلوولت و خط و کلیدخانه ۴۰۰ کیلوولت درمجموع به ارزش ۴۰ میلیون یورو، امکان اتصال به شبکه سراسری و ارسال برق مازاد تولید خود را برای جبران بخش قابل‌ توجهی از کمبود برق در شرایط کنونی فراهم کرده است.
عملیات اتصال به شبکه سراسری با هماهنگی و تمهیدهای فنی لازم بین شرکت دماوند انرژی عسلویه و سازمان برق منطقه‌ای اجرا شده و اتصال بین نیروگاه برق دماوند به شبکه سراسری برق کشور از طریق پست ۴۰۰ کیلوولت، خط ۴۰۰ کیلوولت و کلیدخانه ۴۰۰ کیلوولت با احداث مجموعه ۴۸ دکل مرتفع تلسکوپی و مشبک به طول ۱۹ کیلومتر با عبور از مناطق سخت‌گذر کوهستانی برقرار است.هم‌اکنون از شرکت دماوند انرژی عسلویه
 ۵۰ مگاوات برق به شبکه سراسری در حال تزریق است که بنا به ضرورت و نیاز، تا ۱۰۰ مگاوات قابل‌ افزایش خواهد بود.
 تزریق برق نیروگاه غرب کارون به شبکه سراسری برق
در روزهای نخست تابستان سال ۱۴۰۲ نیروگاه غرب کارون صنعت نفت به شبکه سراسری برق کشور از طریق استان خوزستان وصل شد. این نیروگاه که تولید برق آن به‌طور کامل به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد، به ظرفیت تولید نهایی ۴۹۶ مگاوات نامی رسیده است.
عملیات اجرایی این نیروگاه، با هدف تأمین برق پایدار و اختصاصی میدان‌های غرب کارون در قالب یک قرارداد تبدیل انرژی (ECA) به‌صورت خرید تضمینی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت مپنا امضا شد و دو واحد گازی آن با ظرفیت تولید نامی ۳۳۰ مگاوات، اسفند ۱۳۹۸ به تولید تجاری رسید.
این نیروگاه در کلاس E از دو واحد گازی و یک واحد بخار به‌صورت سیکل ترکیبی تشکیل شده است. با توجه به مشکلات اخیر تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی و کمبود زیرساخت‌های لازم، این قرارداد نقش مهمی در تولید مستمر از میدان‌های غرب کارون و کاهش بار شبکه سراسری و استان خوزستان، کاهش استفاده از سوخت جایگزین (گازوئیل)، همچنین کاهش آلودگی هوای ناشی از سوزاندن گازهای ترش به‌منظور تولید برق در واحدهای فرآورشی ایفا کرده است.زیرساخت‌های لازم ازجمله تأمین گاز و آب مورد نیاز این نیروگاه، همچنین خطوط انتقال برق تولیدی آن به طول تقریبی  ۵۰۰ کیلومتر و پست‌های لازم برای تغییر سطح ولتاژ در محل میدان‌های نفتی از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت، با پیشرفت ۸۶درصدی در حال انجام است.
 انتقال برق نیروگاه بعثت به شبکه سراسری کشور
دومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی با ظرفیت ۱۵۷ مگاوات نیز به مدار تولید آمد تا با انتقال توان خود به شبکه سراسری برق کشور، بخشی از فشار ناشی از مصرف برق را بکاهد.
بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت با سه بلوک ۱۵۷مگاواتی، شامل ۶ بویلر بازیافت حرارتی، سه واحد توربین بخار، سه ژنراتور و تأسیسات جانبی است که در مرحله نخست، پس از بهره‌برداری از بخش‌های POB و آب‌شیرین‌کن در ماه‌های گذشته، بلوک نخست این نیروگاه عملیاتی شده است. بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت با افزایش ظرفیت تولید برق این نیروگاه، پشتیبانی قابل‌ توجهی از تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی خواهد داشت. با تکمیل هر سه واحد سیکل ترکیبی، حدود ۵۰۰ مگاوات به توان تولید برق نیروگاه بعثت افزوده می‌شود و ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به  ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.