لزوم ایجاد ساختاری منسجم برای هنر تعزیه در خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر "رأیت سرخ" مطرح کرد؛

پوستر سومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه خوانی "رأیت سرخ" با حضور جمعی از هنرمندان آیینی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

اهواز-محمدی
 پوستر سومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه خوانی "رأیت سرخ" با حضور جمعی از هنرمندان آیینی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.
مجید منادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در این آیین اظهار کرد: گروه‌های تعزیه در استان بیشتر در قالب هیات‌های عزاداری فعالیت می‌کنند اما برای انسجام آن نیاز به تعریف ساختاری مشخص است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این اداره کل برای ساختارمند کردن تعزیه در استان افزود:نباید اجازه بدهیم هنر تعزیه کمرنگ شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به تعریف رویدادهای مختلف در راستای توسعه و گسترش هنرهای دینی افزود: رویدادهای هنری همچون سوگواره منطقه‌ای «رایت سرخ» علاوه بر معرفی آثار دینی و آیینی، هنرمندان را در مسیری سوق می‌دهد که بهتر بتوانند بر مبنای متون و روایت مستند و دقیق دینی، آثار خود را تولید کنند.
وی با اشاره به برگزاری سومین دوره از سوگواره رایت سرخ توضیح داد: براساس اعلام دبیر خانه این دوره از جشنواره تاکنون بیش از ۴۰ اثر به سوگواره رسیده که نسبت به دوره قبل رشد ۲ برابری را نشان می‌دهد.منادی افزود: همچنین آثار رسیده به جشنواره از استان‌های مختلف سراسر کشور هستند که این مساله حاکی از استقبال از سوگواره و وجود ظرفیت‌های قابل توجه در این حوزه است.
وی تعزیه را هنری آیینی، غنی، جذاب و آموزنده خواند و گفت: این هنر تلفیقی از هنرهای مختلف است و هنرمندان به واسطه روح دینی و معنوی، مفاهیم عاشورایی و آیینی را با زبان نمایش، شعر، ادب، نمایش و موسیقی ارائه می‌دهند.منادی، خوزستان را از جمله استان‌های غنی، فعال و منظم در عرصه تعزیه عربی و فارسی عنوان کرد که از گروه‌های قوی و قدیمی تعزیه و شبیه‌خوانی برخوردار است.
به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، سوگواره منطقه‌ای «رایت سرخ» در استان با محوریت گروهای مردمی و خودجوش انجام‌می‌شود که نهادهای مسئول با توجه به وظیفه ذاتی خود مبنی بر حمایت از مجموعه‌های مردمی در کنار آن‌ها انجام‌ وظیفه می‌کنند تا به یاری خداوند بتوانند هنری ارزشمند و درخور را به مخاطبان ارائه دهند.
سومین دوره سوگواره منطقه‌ای رایت سرخ در دهه اول صفر با حضور منتخبان شبیه خوانی و دیگر هنرمندان در شهرستان بهبهان برگزار می‌شود.
قیام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم سال ۶۱ هجری، فرهنگ عاشورا، شخصیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و به تصویر کشیدن مظلومیت آل الله از موضوعات سومین سوگواره منطقه‌ای رأیت سرخ است.
آثار راه‌یافته به سوگواره از ۱۸ تا ۲۶ مرداد ماه جاری در شهرستان بهبهان به نمایش گذاشته می‌شوند.