پیشرفت ۳۰ درصدی طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: پیشرفت طرح انتقال آب دریای عمان به این استان به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

پیشرفت ۳۰ درصدی طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: پیشرفت طرح انتقال آب دریای عمان به این استان به حدود ۳۰ درصد رسیده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، منصور بیجار گفت : شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با هدف تامین آب مورد نیاز صنایع و معادن استان‌های شرقی کشور با حمایت وزارت صمت و با مشارکت صنایع معدنی بزرگ کشور طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را از مهر ماه سال ۱۴۰۰ بر عهده گرفت.
وی ادامه داد: این طرح که در فاز‌های مختلفی در حال اجراست شامل احداث سامانه آبگیری، اجرای تاسیسات نمک زدایی، ساخت سامانه انتقال آب، ساخت سامانه تولید و انتقال انرژی است.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: سرمایه گذاری انجام شده در کل این طرح ۱۲۹ همت است که از این میزان ۵.۵۸ همت برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده و تا کنون برای سه هزار و ۵۳۰ نفر شغل ایجاد شده است.
وی ادامه داد: طول تقریبی خط انتقال اصلی در محدوده سیستان و بلوچستان ۷۱۸ کیلومتر و تا زاهدان ۵۵۳ کیلومتر که از این میزان تا کنون عملیات لوله گذاری ۱۰۰ کیلومتر مسیر و حفاری ۵۷۰ متر تونل نیز به اتمام رسیده است.
بیجار گفت: همچنین سازه آبگیر گیشاب و تأسیسات نمک زدایی در بخش خشکی که شامل اجرای فونداسیون، آرماتوربندی دیوار‌های آبگیر و ساخت آبگذر‌های دریایی سامانه آبگیری در حال اجراست و خرید اعم ملزومات پروژه از جمله ورق‌های تولید لوله‌های خط انتقال آب نیز انجام شده و  قرار است از ظرفیت شیرین سازی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال، فاز اول این طرح ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب برای استان تخصیص داده شود که از این میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب برای مصارف آشامیدنی و  ۸۰ میلیون متر مکعب برای صنایع خواهد بود.
وی تاکید کرد: طبق برنامه زمانبندی کلان طرح فاز زود هنگام این طرح شامل برداشت آب شور و نمک زدایی به حجم ۵۰ هزار متر مکعب در روز است.