رونق صادرات غیرنفتی و تجارت دریایی ایران با توسعه بندر شیو

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: طرح ساخت دیوار پیرامونی بندر شیو در شهرستان پارسیان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رونق صادرات غیرنفتی و تجارت دریایی ایران  با توسعه بندر شیو

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: طرح ساخت دیوار پیرامونی بندر شیو در شهرستان پارسیان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: طرح ساخت دیوار پیرامونی بندر شیو در شهرستان پارسیان که با اعتبار بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار درحال ساخت است، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مرتضی سالاری افزود: طرح دیوار پیرامونی بندر شیوء به طول یک‌هزار و ۵۰۰ متر با اعتباری بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال با هدف توسعه و تجهیز حوزه دریایی و بندری بنادر غرب استان درحال احداث است.
وی با بیان اینکه تمامی طرح‌های عمرانی در این بندر با اتکا بر دانش فنی و بومی کشور، تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از تولیدات ملی با هدف افزایش ظرفیت، توسعه و تجهیز حوزه دریایی و بندری بنادر غرب هرمزگان در حال انجام است؛ گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی، طرح احداث دیوار پیرامونی بندر شیوء تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان افزود: در راستای رضایت ساحل‌نشینان و دریانوردان بندر شیوء و ارتقا کیفیت خدمات به آنها ۷۵۰ متر دیوار پیرامونی و ۷۵۰ متر فنس‌کَشی موج شکن‌های اصلی و فرعی در راستای حفظ و حراست از کالا و همچنین افزایش ضریب امنیتی در این بندر در حال انجام است.
سالاری افزود: در تلاش هستیم با انجام طرح‌های عمرانی در راستای تحقق اهداف ترسیم شده و نیز حرکت در مسیر تعامل هرچه بهتر شهر و بندر و همچنین توسعه بندر و رشد اقتصادی منطقه غرب استان، وضعیت موجود در بندر شیوء که شرایط مناسبی دارد را ارتقا داده و توسعه، بهسازی و تجهیز بندر را به گونه‌ای رقم بزنیم که زمینه رقابت‌پذیری بنادر غرب استان هرمزگان افزایش پیدا کند.
وی بندر شیوء را کانونی راهبردی در راستای رونق و توسعه شهرستان پارسیان در غرب استان هرمزگان دانست که نیاز است در شرایط کنونی تمامی ارگان‌ها در استان با تعامل و کار جهادی مشکلات آن را برطرف کنند.
مدیر بنادر غرب هرمزگان اضافه کرد: تجهیز، توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بندر، رونق صادرات غیرنفتی و تجارت دریایی با کشور‌های منطقه خلیج‌فارس، ایجاد اشتغال پایدار و همچنین تاثیر قابل توجهی در بهبود شاخص‌های رفاه و آبادانی در غرب این استان را به دنبال دارد.به گزارش تسنیم، بندر شیوء از توابع شهرستان پارسیان در گلوگاه اقتصادی سه استان مرزی هرمزگان، بوشهر و فارس دارای ساختاری تجاری، گردشگری و صیادی است و این بندر دارای کمترین فاصله به بنادر کشور قطر (۱۱۰ مایل دریایی هر مایل دریایی معادل ۱,۸ کیلومتر) است.
نزدیکی شیو به بندر انرژی‌بر پارسیان بزرگترین هاب صنایع انرژی بر ایران (۵۰ کیلومتر) بوده که در سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن شروع و در سال ۱۳۹۴ مورد بهره برداری قرار گرفت.بندر شیوء دارای ۱۲ هکتار حوضچه با آبخور ۳.۵ متر و ۴ هکتار اراضی پسکرانه،  دو پست اسکله و یک پست اسکله شناور به طول ۲۰ متر است.