هوش مصنوعی راهگشای چالش آب و امنیت غذایی کشور است

معاون وزیر کشاورزی:

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی راهکار ارتقای امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات استراتژیک کشور در شرایط بحران آب است.

هوش مصنوعی راهگشای چالش  آب و امنیت غذایی کشور است

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی راهکار ارتقای امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات استراتژیک کشور در شرایط بحران آب است.
سید مجتبی خیام نکویی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه راه اندازی شانزدهمین دهکده نوآوری و دانش بنیان کشاورزی در اصفهان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه تاکنون ۱۳۱ مزرعه فناوری در سراسر کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: این عدد طبق پیش بینی تا پایان سال جاری به ۱۵۰ مزرعه فناور می‌رسد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده در مدت چهار سال آینده یک هزار مزرعه فناور راه اندازی خواهد شد.وی با اشاره به اینکه محدودیتی در ایجاد مزارع فناوری در سطح کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر هر یک از واحدهای فناور در این حوزه شرایط را احراز کنند می‌توانند به عنوان واحد نوآور بهره ور فعالیت کنند.معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: راهکار ارتقای امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات استراتژیک در شرایطی که کشور ایران درگیر چالش آب است، استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه هوش مصنوعی و تولید ارقام مقاوم به کم آبی متحمل به خشکی است.
خیام نکویی ابراز داشت: ما معتقدیم باید تربیت کشاورزان نسل آینده را داشته باشیم و در این راستا تاکنون ۴۴ هنرستان کشاورزی در سطح کشور  راه اندازی کردیم تا کشاورزان آینده کشور حداقل دیپلم یا فوق دیپلم باشند و برای کسب دانش و استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین کشاورزی رغبت داشته باشند.
وی افزود: مدلی با استفاده از تجربیات این چند ساله به دست آوردیم که شرکت‌های دانش بنیان را در مزارع نوآورِ بهره ور واقع کنیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه بازار یکی از چالش‌های مهم شرکت‌های دانش بنیان است، ادامه داد: این شرکت‌ها زمانی که به موضوعی می‌پردازند و مشکلی را حل می‌کنند باید به دنبال متقاضی دانش و فناوری خود بگردند و این کار دشواری است.
خیام نکویی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم این واحدهای دانش بنیان در شرکت‌های بزرگی که آخرین دانش‌ها را استفاده کردند، مستقر شوند و به چالش‌های آن شرکت به عنوان موضوعات فناورانه بپردازند
 و همان جا آن مشکل را حل کنند.
وی اضافه کرد: استقرار شرکت‌های دانش بنیان در محل مزارع نوآور بهره ور، الگوی جدیدی است که ارائه کرده ایم.
معاون وزیر کشاورزی افزود: با این مدل ارائه شده، هم مشکل مجوز را حل می‌کنیم و هم مشکل بازار  و از همه مهم‌تر مشکل بخش را رفع خواهیم کرد.
خیام نکویی ادامه داد: ممکن است مشکل کشاورزی یک بخش آب باشد و از این شرکت‌ها بخواهیم گونه‌های مقاوم به خشکی تولید کنند و این در حالی است هم اینک برخی از این شرکت‌ها قابلیت تولید ارقامی با نیاز آبی کم را دارند.
وی ابراز داشت: این در همان راستای اهداف بخش کشاورزی است و به نظر من اگر با این مدل دنبال کنیم می‌توانیم شاهد تحول چشمگیری در آینده باشیم.
به گزارش مهر، تفاهم‌نامه همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای راه‌اندازی دهکده فناوری کشاورزی با اتاق اصفهان چهارشنبه گذشته امضا شد.