رشد ۵۰ درصدی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان

طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، شاهد افزایش انعقاد قراردادهای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا ۵۰ درصد هستیم.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، شاهد افزایش انعقاد قراردادهای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا ۵۰ درصد هستیم.
روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن یکی از موانع اصلی در رشد و توسعه پروژه‌های نهضت ملی مسکن به شمار می رود که طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی از ۱۸ بانک اعلام شده تنها ۲تا ۳بانک به اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت می‌کنند و همین امر خود باعث شده که در برخی از شهرها شاهد افزایش و بهبود  سرعت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن باشیم.
در همین زمینه هم هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر  راه و شهرسازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از برخی از بانک ها مناسب بوده است اما برخی از بانک ها همچنان در روند پرداخت تسهیلات کوتاهی می‌کنند گفت: باید بانک ها در روند پرداخت تسهیلات ساخت همکاری کنند تا سرعت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن افزایش یابد و از سوی دیگر قانون برنامه هفتم هم به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن برسد‌.
همچنین مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن هم از عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن گله مند بوده است گفت: طبق قانون باید  بانک ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را با بخش مسکن اختصاص دهند اما متاسفانه بررسی و آمارهای وزارت راه و شهرسازی  راه وشهرسازی حاکی از  آن است که کمتر از ۱۰ درصد بانک ها به این قانون عمل کرده اند‌.
همچنین طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن گفت:از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا روز بیست و هشتم تیرماه، مجموعاً قرارداد تسهیلاتی  ۳۳ هزار و ۸۲۰ واحد مسکونی به ارزش بیش از ۱۴۴ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال به عنوان قرارداد اولیه و متمم قرارداد نهضت ملی توسط بانک مسکن منعقد شده است.
وی  با بیان  اینکه  در سال ۱۴۰۳ و در اجرای سیاست‌های اعتباری مصوب بانک برای مشتریان، سقف تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به سازندگانی که از روش‌های نوین ساخت و فناوری استفاده می‌کنند گفت: برای هر واحد در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت ۱۰ میلیارد ریال، سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ میلیارد ریال و سایر شهرها هشت میلیارد ریال است که به مرور و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به سازندگان پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: در سال ١۴٠٣، پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی احداثی در قالب صنعتی‌سازی، ساختمان‌های سبز و واحدهای احداثی با استفاده از مصادیق کاهش مصرف انرژی در اولویت قرار دارد و مشوق‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است.
براساس این گزارش با توجه به قانون برنامه هفتم و تقویت پرداخت تسهیلات ساخت از سوی بانک ها باید تمامی بانک‌ها  ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص داده شود تا اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن به سمت رونق و توسعه هدایت شود.