وضعیت نسبتا پایدار «تب دنگی» در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد؛

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام وضعیت نسبتا پایدار «تب دنگی» در کشور، در عین حال نسبت به فعالیت بیشتر پشه آئدس با خنک‌تر شدن هوا هشدار داد.

وضعیت نسبتا پایدار «تب دنگی» در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام وضعیت نسبتا پایدار «تب دنگی» در کشور، در عین حال نسبت به فعالیت بیشتر پشه آئدس با خنک‌تر شدن هوا هشدار داد.
دکتر شهنام عرشی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دارای وضعیت به نسبت پایدار در مواجهه با «تب دنگی» هستیم، اظهار کرد:تعداد مبتلایان تب دنگی تغییر نکرده و تعداد مبتلایان براساس آخرین گزارش، معادل ۱۵۲ نفر است. اگرچه به وضعیت پایدار نسبی در ارتباط با تب دنگی دست‌ یافته‌ایم، اما در ارتباط با ماه‌های شهریور و مهر احساس نگرانی می‌کنیم؛ چراکه فعالیت پشه آئدس با خنک‌تر شدن هوا بیشتر می‌شود و شاید بتوان گفت با خنک شدن هوا کانون‌های اپیدمی محلی داشته باشیم.
 صید پشه آلوده فقط در ۲ منطقه
وی با بیان اینکه پشه به صورت گسترده در نقاطی از کشور مستقر شده، گفت: پشه آئدس در ۷ استان کشور یعنی ۳ استان شمالی و ۴ استان جنوبی کشور مستقر شده است.اگرچه پشه در ۷ استان کشور به صورت گسترده مستقر شده اما پشه آلوده فقط در ۲ نقطه کشور صید شده است.  
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره صید پشه آلوده در ۲ نقطه کشور خاطرنشان کرد: حضور پشه آلوده در ۲ نقطه کشور یعنی «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شد؛ در نتیجه، انتقال محلی در این ۲ نقطه به ثبت رسیده اما شرایط کنترل شده است.
 هشدار نفوذ «آئدس» در سایر استان‌ها
عرشی ادامه داد: برخی از نقاط کشور نیز در مجاورت ۷ استانی که پشه به صورت گسترده در آن‌ها وجود دارد، هستند که خطر گسترش پشه به این استان‌ها نیز وجود دارد. بنابراین اگرچه پشه‌ای در نقاط مجاور استان‌های مذکور، گزارش نشده اما احتمال حضور پشه در آنها وجود دارد. «پارس‌آباد مغان» و «بیله‌سوار» در استان اردبیل، «خداآفرین» در استان آذربایجان شرقی جزو مناطقی هستند که احتمال حضور پشه در آنها هست.
وی تاکید کرد: قسمت‌هایی از استان کرمان، جنوب استان فارس، استان خوزستان و استان زنجان جزو مناطق مستعد حضور پشه آئدس هستند اما هنوز پشه در این مناطق صید نشده است. پشه در مناطقی که دارای آب و هوایی گرم هستند به تدریج نفوذ می‌کند.
 مه‌پاشی و بهسازی محیط برای مقابله با پشه آئدس
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر حضور بهسازی محیط و مه‌پاشی و دیگر اقدامات انجام شده جهت کنترل و مقابله با پشه آئدس، گفت: انتقال بیماری تب دنگی بسیار مهم است و در حال حاضر ابتلای محلی فقط در
 ۲ نقطه از کشور گزارش شده است.