ثبت رکوردهای گرمایش هوا از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷

گرمای بی سابقه در سال‌های اخیر منجر به قطعی برق، تعطیلی ادارات، گرمازدگی و بعضا مرگ و میر افراد در اقصی نقاط جهان شده تا جایی که بسیار از رکوردهای میانگین دما در بیشتر کشورهای دنیا شکسته شده است.

ثبت رکوردهای گرمایش هوا از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷

گرمای بی سابقه در سال‌های اخیر منجر به قطعی برق، تعطیلی ادارات، گرمازدگی و بعضا مرگ و میر افراد در اقصی نقاط جهان شده تا جایی که بسیار از رکوردهای میانگین دما در بیشتر کشورهای دنیا شکسته شده است.
به گزارش وزارت نیرو، بنا بر گزارش سازمان جهانی هواشناسی وابسته به سازمان ملل متحد در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۷ گرمای هوا در سراسر جهان رکوردهای بسیاری را ثبت خواهد کرد. در این گزارش آمده است به احتمال ۹۸ درصد حداقل یکی از سال‌های ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۷، گرم‌ترین سال و تمام ۵ سال، دوره‌ای خواهد بود که دمای هوای جهانی در حد رکورد افزایش خواهد یافت.
همچنین در این گزارش آمده که دمای هوا ممکن است بر میزان بارش باران در نقاط مختلف جهان تأثیر بگذارد. در همین راستا سازمان جهانی هواشناسی وابسته به سازمان ملل متحد درباره آمادگی برای عواقب این افزایش دما هشدار داد.
این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده در قاره سبز چندین کشور به دلیل موج گرمای شدید وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. کشورهای ایتالیا، یونان و اسپانیا با دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد مواجه شدند و اقداماتی از جمله تعطیلی برخی فعالیت‌های کاری در فضای باز و ارائه مکان‌های خنک عمومی را انجام دادند.
با رسیدن دما به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد در قاره سبز، کشور یونان در ماه ژوئن بالاترین سطح میانگین دما از سال ۲۰۱۰ تا کنون را تجربه کرده است. همچنین ایستگاه هواشناسی در روستای لیندوس در جزیره رودز با ۴۳.۶ درجه بالاترین دمای ماه ژوئن را مشاهده کرد.
در آسیا، هند نیز با افزایش شدید دما و تلفات ناشی از گرما، مجوز اعلام وضعیت اضطراری از سوی دادگاه‌ها دریافت کرد. همچنین با استناد به  اخبار منتشر شده، در مراکش ۲۱ بیمار و سالمند به دلیل گرمای شدید هوا جان خود را از دست دادند.
از طرفی در دیگر کشورهای عربی همچون اردن، عمان و عربستان شاهد قطعی برق هستیم، از طرفی در این شرایط کویت برای عبور از تابستان روی به انتشار جدول خاموشی آورده است.
در این رهگذر ایران نیز هم از گرمایش سوزان در امان نیست و دمای برخی شهرهای استان بوشهر در مرز ۵۰ درجه سانتیگراد قرار گرفت،این در حالی است که بنا بر پیش‌بینی‌ها البته روند افزایشی دما در کشور همچنان تا روزهای آتی ادامه دارد و به طبع آن مصرف برق هم نیز صعودی به خود خواهد گرفت.  
از طرفی در آمریکا، ایالت‌های کالیفرنیا و اورگان نیز به دلیل دماهای بی‌سابقه و نگرانی‌های مربوط به سلامت عمومی وضعیت اضطراری اعلام کردند.
در این شرایط باید به سمت الگوی مصرف پایدارتر حرکت کنیم تا منابع انرژی به یک اندازه در میان جهانیان تقسیم شود. علاوه بر آن بهره‌گیری هرچه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش تولید زباله نیز از دیگر راه‌های نجات از این بحران جهانی است.
البته که رسیدن به این اهداف بلند‌مدت و  پر چالش است، اما با تلاش جمعی و همکاری جهانی آینده بهتری برای جهان رقم خواهد خورد.، اما بسته به شرایط و محل زندگی راهکارهای کوتاه مدتی از قبیل کشیدن پرده در خانه، خوردن غذاهای خنک، نوشیدن آب زیاد در طول روز و پوشیدن لباس‌های نخی هم وجود دارد. پس با پیروی کردن از این چند مورد می‌توان گرمای تابستان را با شرایطی بهتری پشت سر گذاشت.