ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در دنیا را داراست

رئیس انجمن ارگانیک:

رئیس انجمن ارگانیک گفت: بنابر آمار در حال حاضر ایران رتبه ۷۹ تولیدارگانیک در دنیا را داراست.

ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در دنیا  را داراست

رئیس انجمن ارگانیک گفت: بنابر آمار در حال حاضر ایران رتبه  ۷۹ تولیدارگانیک در دنیا را داراست.
رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در برنامه هفتم مقرر شد که سالانه نیم درصد و در طول پنج سال ۲.۵ درصد کشت محصولات ارگانیک افزایش یابد، حال منتظر زیرساخت و اتخاذ راهکار‌های لازم از سوی مجلس هستیم و انجمن ارگانیک به عنوان بازوی کارآمد در خدمت دولت و مجلس است تا این رخداد مهم را رقم بزنیم.
به گفته او، اجداد ما به سبب عدم استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی جزء تولیدکنندگان بزرگ ارگانیک بودند، اما متاسفانه بعد از جنگ جهانی دوم به سبب افزایش جمعیت و تولید ناگریز به استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی شدیم، اما امروزه بدلیل اینکه نهاده‌های مجاز در حد قابل قبولی رشد پیدا کردند و در کشور ما محصولات ارگانیک تولید می‌شود، امکان افزایش تولید در واحد سطح وجود دارد.
نورانی ادامه داد: با توجه به آنکه کود‌های بیولوژیک نسبت به کود‌های شیمیایی گرانتر است، این امر ناخودآگاه منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود، از این رو همانند سموم و کود‌های شیمیایی باید یارانه به نهاده‌های مجاز داده شود تا تولید ارتقا یابد.
رئیس انجمن ارگانیک با بیان اینکه ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در دنیا را داراست، افزود: بر اساس قوانین مصوب مجلس در برنامه هفتم سالانه نیم درصد در برنامه هفتم  باید بر تولید محصولات ارگانیک افزایش یابد که بر این اساس در رتبه‌های ۲۰ تا  ۲۵ قرار خواهیم گرفت. از این رو امیدواریم هر چه زودتر مصوبه‌ها  اجرا شود.
 توسعه کشت محصولات ارگانیک در برنامه هفتم محقق می شود
به گفته او، در حال حاضر تولید محصولات ارگانیک روز به روز در دنیا به سبب بیماری‌های متعدد افزایش می‌یابد که در کشور ما هم در راستای کاهش بیماری‌ها و ارتقای سلامت جامعه باید به سمت و سوی تولید محصولات ارگانیک پیش
رویم.  
رئیس انجمن ارگانیک ادامه داد: هم اکنون بخشی از محصولات ارگانیک به بازار‌های هدف صادر می‌شود، اما با توسعه کشت صادرات چندبرابر افزایش می‌یابد که در صورت افزایش نیم درصدی تولید سالانه محصولات ارگانیک در برنامه هفتم ظرف مدت ۱۰ سال آینده ضریب تولید و صادرات افزایش می‌یابد.  
او گفت: بنابر آمار سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد در دنیا در راستای ارتقای سلامت جامعه و محیط زیست بر مصرف کنندگان ارگانیک افزوده می‌شود،  بر این اساس تحقق برنامه هفتم بر تولید و رونق صادرات اثر بسزایی دارد.
نورانی گردش مالی محصولات ارگانیک در جهان در سال ۲۰۲۰ را ۱۱۰ میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: با توسعه کشت محصولات ارگانیک، رتبه بندی جهانی تولید و ضریب صادرات بالا می‌رود که در این صورت ارزآوری افزایش می‌یابد.
گفتنی است که انجمن ارگانیک از سال ۸۵ شکل گرفته است، اما هیچ برنامه‌ای در راستای توسعه محصولات ارگانیک تدوین نشده است در حالیکه ارائه برنامه مدون در خصوص توسعه تولید و صادرات محصولات ارگانیک علاوه بر تضمین سلامت افراد، ارزش افزوده بالایی در بر دارد. هرچند رتبه ایران در تولید محصولات ارگانیک طی سال‌های اخیر ارتقا یافته است، اما طبق گفته کارشناسان با افزودن سالانه نیم درصد به تولید محصولات ارگانیک طی ۲۰ سال می‌توان جزء ۱۰ تولیدکننده اول دنیا قرار گرفت.