افزایش ۳۶ میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی تا ۳ سال آینده

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی با اشاره به هدف‌گذاری افزایش ۳۶ میلیون متر مکعبی برداشت گاز از این میدان تا ۳ سال آینده، گفت: برای تحقق این افزایش تولید، ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی حفاری خواهد شد.

مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی با اشاره به هدف‌گذاری افزایش ۳۶ میلیون متر مکعبی برداشت گاز از این میدان تا ۳ سال آینده، گفت: برای تحقق این افزایش تولید، ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی حفاری خواهد شد.
حمیدرضا شفیعی مکوند در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با تأکید بر اینکه میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان به‌ شمار می‌رود، افزود: همه میدان‌های نفتی و گازی در دنیا پس از چند سال تولید و بهره‌برداری با افت فشار و کاهش تولید روبه‌رو می‌شوند.
وی ادامه داد: در میدان‌های نفت و گاز برای جلوگیری از کاهش تولید، روش‌های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود.مجری طرح حفاری چاه‌های درون میدانی پارس جنوبی بیان کرد: مدیریت مهندسی شرکت نفت و گاز پارس طی بررسی، مطالعات و تحقیقات انجام‌شده برای جلوگیری از کاهش تولید گاز در پارس جنوبی، در فاز نخست، طرح حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در فازهای مختلف این مخزن را تعریف کرد.شفیعی مکوند تأکید کرد: در سال‌های آینده میدان مشترک پارس جنوبی دچار کاهش تولید خواهد شد و حفاری در نقاط مختلف که ظرفیت بالایی برای برداشت گاز دارد می‌تواند از این کاهش تولید جلوگیری کند.
 حفاری ۳۵ حلقه چاه روی ۱۷ سکوی پارس جنوبی
وی با اشاره به اینکه حفاری ۳۵ حلقه چاه روی ۱۷ سکوی موجود انجام خواهد شد، گفت: این طرح در قالب چهار بسته کاری به چهار شرکت حفاری ایرانی واگذار شده است.
مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی افزود: براساس این طرح، شرکت پتروپارس ۸ حلقه چاه، پتروایران ۹ حلقه چاه، حفاری شمال ۹ حلقه چاه و گسترش انرژی پاسارگاد ۹ حلقه چاه حفاری می‌کنند که پس از تکمیل حفاری و تولیدی‌شدن این چاه‌ها و اتصال به سکو، تولید گاز آغاز خواهد شد.شفیعی مکوند ادامه داد: ارزش سرمایه‌گذاری برای حفاری  ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی یک‌میلیارد و  ۲۰۰ میلیون دلار است که در نوع خود بی‌نظیر و قابل‌ توجه است.
وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح گفت: شرکت پتروایران از ۲۰ تیر، با استقرار دکل حفاری «DCI۲»  روی سکوی فاز ۱۲ عملیات حفاری نخستین حلقه چاه را آغاز کرده است.
مجری طرح حفاری چاه‌های درون‌میدانی پارس جنوبی تأکید کرد: همچنین شرکت پتروپارس نیز با استقرار دکل «ول‌تارگت ۱» که متعلق به یک شرکت ایرانی است، روی سکوی فاز یک عملیات حفاری خود را آغاز کرده است.
شفیعی مکوند با بیان اینکه دیگر شرکت‌ها شامل گسترش انرژی پاسارگاد و حفاری شمال نیز دکل‌های حفاری خود را در ماه‌های آینده در موقعیت‌های تعیین‌شده مستقر خواهند کرد، افزود: دکل «سحر ۱» متعلق به شرکت حفاری شمال در یارد ایزوایکو در بندرعباس در حال آماده‌سازی است و اواسط شهریور تعمیرات اساسی این دکل به پایان می‌رسد و به موقعیت مشخص‌شده منتقل خواهد شد.