برنامه افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۸۶ میلیون تن

وضع کنونی و برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تشریح شد؛

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پیش‌بینی تولید ۸۳ میلیون تنی و صادرات ۳۴ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و برنامه‌های توسعه‌ای صنعت تا ۱۰ سال آینده را تشریح کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پیش‌بینی تولید ۸۳ میلیون تنی و صادرات ۳۴ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و برنامه‌های توسعه‌ای صنعت تا ۱۰ سال آینده را تشریح کرد.
به گزارش شانا، حسن عباس‌زاده در آئین پایانی پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام این خبر که ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ با بهره‌برداری از واحدهای تازه به سالانه  ۱۰۳ میلیون تن می‌رسد، بیان کرد: ۸۳ میلیون تن تولید واقعی برای امسال برآورد شده است که ۴۸ میلیون تن آن به فروش می‌رسد. از این مقدار، ۳۴ میلیون تن صادر و حدود ۱۴ میلیون تن جذب بازار داخلی می‌شود.
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی رقیب اصلی ایران در منطقه را عربستان دانست و در مقایسه ایران و عربستان در تولید محصولات پایه گفت: دو کشور در تولید آمونیاک حدود ۷ میلیون تن ظرفیت تولید دارند، اما ایران با توجه به منابع گازی حدود ۲ برابر عربستان در متانول پیش رفته، به‌طوری‌ که ایران دارای ظرفیت ۱۶ میلیون تنی و عربستان ظرفیت ۸ میلیون تنی است.
عباس‌زاده ادامه داد: ظرفیت تولید اتیلن عربستان ۱۸ میلیون تن و ایران  ۸ میلیون تن است که این رقم براساس برنامه افزایش خواهد یافت. ایران به‌دلیل استفاده از اتان در تولید اتیلن، کمتر از یک میلیون تن پروپیلن تولید می‌کند، اما عربستان با تولید اتیلن بالا، حدود ۷ میلیون تن پروپیلن تولید می‌کند.
وی پروپیلن را پایه زنجیره ارزش برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه یکی از دلایل تکمیل‌نشدن زنجیره ارزش در ایران همین موضوع تولید پایین پروپیلن است، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت ۱۶ میلیون تنی موجود متانول، به‌سمت تولید پروپیلن بیشتر حرکت کنیم.
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تولید ۷۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال ۲۰۲۴ در ایران یادآور شد: ۱۰ میلیون تن متانول، ۵ میلیون تن آمونیاک، ۷ میلیون تن اتیلن و حدود ۸ میلیون تن اوره بخشی از این تولیدات بوده است.
 ظرفیت ۱۸۶ میلیون تنی صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هشتم
عباس‌زاده با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۶۱ طرح پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه به بهره‌برداری خواهد رسید که ۳۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد می‌کند، اعلام کرد: این طرح‌ها هم‌اکنون بیش از ۵۰درصد پیشرفت دارند که نیازمند حدود ۲۴ میلیارد دلار سرمایه هستند.
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های پتروشیمی برنامه هشتم توسعه نیز حدود ۴۸ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد که این طرح‌ها هم‌اکنون در مراحل ابتدایی هستند، گفت: ازاین‌رو ظرفیت صنعت پتروشیمی از ۹۶ میلیون تن کنونی به ۱۳۲ میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه و ۱۸۶ میلیون تن در پایان برنامه هشتم می‌رسد.