پردیس خودگردان دانشگاه خواجه نصیر راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه خواجه نصیر:

رییس دانشگاه خواجه نصیر از راه اندازی پردیس خودگردان این دانشگاه خبر داد و گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این پردیس، برخی مشکلات مالی دانشگاه را بتوانیم حل کنیم.

پردیس خودگردان دانشگاه خواجه نصیر راه‌اندازی می‌شود

رییس دانشگاه خواجه نصیر از راه اندازی پردیس خودگردان این دانشگاه خبر داد و گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این پردیس، برخی مشکلات مالی دانشگاه را بتوانیم حل کنیم.
به گزارش مهر، دکتر امیررضا شاهانی در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در دانشگاه برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد دانشگاه پرداخت و گفت: یکی از اقدامات انجام شده، مصوبه اخیر هیات امنای دانشگاه برای راه‌اندازی پردیس خودگردان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است. دانشگاه‌های برتر معمولاً پردیس خودگردان دارند ولی دانشگاه خواجه نصیر پردیس خودگردان نداشته و امیدواریم با راه‌اندازی این پردیس، برخی مشکلات مالی دانشگاه را بتوانیم حل کنیم.
وی با اشاره به ایجاد ردیف بودجه عمرانی برای دانشگاه خواجه نصیر، ادامه داد: ۲۰ سال است که این دانشگاه بودجه عمرانی نداشته است.
شاهانی با بیان اینکه دانشگاه خواجه نصیر در  ۱۹ نقطه تهران زمین دارد و پراکنده است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این دانشگاه از ادغام برخی موسسات قبل انقلاب تشکیل شده است، به همین دلیل ساختمان‌ها قدیمی است. به‌ویژه ساختمان علوم که این موضوع با توجه به قدمت خطراتی هم دارد. بنابراین بودجه عمرانی ضرورت دارد.
وی خاطر نشان کرد: بودجه عمرانی پردیس
رضایی نژاد از وزارت مصوبه گرفته و در مسیر کمیسیون ماده ۲۴ سازمان برنامه و بودجه است. اگر ردیف بودجه وجود نداشته باشد، در مسیر تجمیع دچار چالش می‌شویم.
رییس دانشگاه خواجه نصیر خاطر نشان کرد: در دوره‌های مدیریتی مختلف تجمیع دانشگاه خواجه نصیر مطرح شده ولی ما تلاش کردیم این موضوع را اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: در پردیس رضایی نژاد در منطقه حکیمیه تهرانپارس ۹ هکتار زمین داریم و به دنبال آن هستیم که زمین دیگری را نیز به آن اضافه کنیم. زمینی در آن منطقه وجود دارد که فعالیتی ندارد و ما تصمیم داریم که این زمین به پردیس رضایی نژاد افزوده شود.
شاهانی توضیح داد: وزیر علوم و وزیر جهاد کشاورزی با این طرح موافقت کرده است و اگر اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
رییس دانشگاه خواجه نصیر افزود: در حال حاضر ۳ ساختمان در پردیس شهید رضایی نژاد در حال ساخت است.در قبال این ۳ ساختمان باید از طریق تهاتر املاک این کار را انجام بدهیم. یکی از این املاک خوابگاه میرعماد بود و توانستیم با مساعدت شهردار ۵۴۰ هکتار تراکم بگیریم و قیمت این املاک افزایش پیدا کرد و ۲ برابر شد. در نتیجه با تعداد ملک کم‌تری این موضوع عملیاتی خواهد شد.
شاهانی با بیان اینکه ۱۷ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه خواجه نصیر وجود دارد، گفت: در حال حاضر دانشجویان متاهل آنجا مستقر هستند و دانشجویان متاهل زیادی نیز از جمله دانشجویان ایرانی و دانشجویان خارجی متاهل در صف انتظار هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه خواجه نصیر یک زمین نیز در شهر زنجان دارد، گفت: ۴۵ هکتار زمین پیش از انقلاب از طریق نیروهای مسلح به دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر منتقل شده بود که دانشجویان در درس‌های عملی از آن استفاده کنند. این زمین نیز مشکلاتی داشته است و در حال پیگیری گرفتن سند برای این زمین هستیم.
 دانشگاه برای کاهش هزینه‌ها به طور مستقیم مواد اولیه غذایی تامین می‌کند
رییس دانشگاه خواجه نصیر در مورد مدیریت هزینه‌های تغذیه‌ای در این دانشگاه توضیح داد: مسائل رفاهی به دانشگاه‌ها فشار زیادی وارد می‌کند. در موضوع تغذیه بررسی کردیم هزینه‌های تغذیه ۱۴۰۱، ۶۰ تا ۷۰ میلیارد بود که نزدیک به ۴۰ میلیارد آن باقی مانده بود. به همین دلیل سیستم تغذیه را تغییر دادیم.
وی ادامه داد: در سیستم جدید مواد اولیه مثل برنج، گوشت و مرغ و ...  را خودمان تهیه می‌کنیم و با پیمانکار تنها در سطح طبخ و توزیع قرارداد بستیم. از این طریق هم کیفیت غذا بالاتر رفته است و هم هزینه‌ها کاهش یافته است. البته توقع دانشجویان از کیفیت غذا، بیشتر است ولی ما تا حدی ممکن این کار را انجام دادیم.
شاهانی درباره کاهش هزینه‌های تغذیه گفت: با توجه به تورم موجود، هزینه‌ها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است که البته اگر تورم را کنار بگذاریم ۸۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.
وی ادامه داد: این اقدام سبب شد بتوانیم بخش عمده‌ای از مطالبات اساتید و ... را پرداخت کنیم. حق‌التدریس، حق‌التحقیق و  گرنت باقی‌مانده از سال‌های گذشته را پرداخت کردیم. همچنین احکام جدید برای یاوران علمی اضافه شد. دوست داریم دستمان بازتر باشد ولی تا حد مقدور پیگیری کردیم.
 طرح شهید رییسی برای تشویق دانشجویان ممتاز
رئیس دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به مصوبه جدید هیات امنای دانشگاه گفت: طرحی به نام شهید آیت‌الله رییسی برای تشویق دانشجویان ممتاز کارشناسی و کارشناسی ارشد تصویب شده است که بر اساس آن دانشجویان ۵ درصد برترکارشناسی و ارشد مورد تشویق قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: این دانشجویان در سه طبقه «یک درصد برتر»، «۲ و ۳ درصد» و «۴ و ۵ درصد» تقسیم می‌شوند و برای آن‌ها تشویق مالی به صورت کمک هزینه تحصیلی و همچنین تسهیلات رفاهی در نظر می‌گیریم. در گروه دانشجویان یک درصد برتر ۱۰ درصد مجموع شهریه نوبت دوم به آن‌ها تخفیف داده می‌شود.