پالنگان؛ مقصدی برای ساختن خاطرات ماندگار

گردشگری روستایی می‌تواند در کشور ما به لحاظ وسعت و موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های گوناگون تاریخی و طبیعی هر روستا، در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک شایان توجه و مؤثری کند.

پالنگان؛ مقصدی برای ساختن خاطرات ماندگار

اسرین مقصودی-سنندج
گردشگری روستایی می‌تواند در کشور  ما به لحاظ وسعت و موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های گوناگون تاریخی و طبیعی هر روستا، در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک شایان توجه و مؤثری کند.
یکی از زمینه‌های توسعه روستایی، گردشگری روستایی می‌باشد که می‌تواند فرصت‌ها و امکاناتی را بویژه برای اشتغال و درآمد روستاییان فراهم سازد و نقش مهمی در احیاء و نوسازی و باز زنده سازی نواحی روستایی ایفا نماید. گردشگری را می‌توان
رو به رشد‎ترین صنعت اشتغال زا در دنیا دانست، که در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است.
گردشگری روستایی، یکی از شاخص های عمده ساختاری و کارکردی برنامه های توسعه، در بسیاری از کشورهای جهان می باشد و از بخش های مهم در فعالیت های اقتصادی و ایجاد زیرساخت ها برای توسعه ی پایدار است.
 پالنگان روستای پلکانی با قدمت هزاران ساله
پالنگان روستایی کمتر شناخته‌شده است که در مرز استان‌های کرمانشاه و کردستان زیبا، در دهستان ژاورود از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران قرار دارد.
معماری پلکانی روستای پالنگان، قدمت تاریخی و موقعیت جغرافیایی آن از دلایل اصلی تبدیل پالنگان به مقصد گردشگری هست.
 قدمت روستای گردشگری پالنگان
قدمت روستای پالنگان به قبل از اسلام می‌رسد و خانه‌های آن در دوره‌های مختلف چند بار تخریب شده و دوباره ساخته شده است. این روستا بیش از ۴۰۰ سال مرکز حکومت اردلان بود. امیرنشین اردلان که از خاندان‌های کرد بودند، بیش از  ۷۰۰ سال بر شمال غرب ایران، یعنی بخش‌هایی از مناطق کردنشین حکومت کردند (حدودا از اواسط قرن هفتم تا اواخر قرن سیزدهم هجری (۱۱۶۹ تا ۱۸۶۷ میلادی) یعنی تا اواخر دوره قاجار.
 علت نامگذاری روستای  پالنگان
پالنگان گرفته‌شده از نام پلنگ است.علت انتخاب این اسم هم این است که در گذشته روستا محل سکونت پلنگ‌ها بوده و به همین دلیل نام پالنگان به معنی پلنگ‌ها را روی آن گذاشته‌اند.
همچنین، بعضی‌ها هم می‌گویند اصلا نام این روستا کردی است و خانه‌های پلکانی  دلیل نام‌گذاری روستاست.«پال» به زبان کردی یعنی تکیه‌گاه و چون هر یک از این خانه‌ها به خانه دیگر تکیه داده‌ شده است، این اسم را روی روستا گذاشته‌اند.
طبیعت بی‌نظیر و هوای خوش و مطبوع روستا، فرصتی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی و وقت‌گذرانی در دل پوشش گیاهی زیبای آن است. بنابراین با به‌همراه‌داشتن کفش و لوازم مناسب می‌تواند اوقات خوشی را به همراه خانواده و دوستان، در طبیعت روستا سپری کنید. لازم به ذکر است، انواع امکانات رفاهی از قبیل پارکینگ عمومی، رستوران، سوپرمارکت، فروشگاه در این روستا تعبیه شده است.
یکی از جالب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تفریحات روستای پالنگان  اسب‌سواری است. اگر به اسب علاقه دارید، می‌توانید سواری را در طبیعت زیبای استان کردستان تجربه کنید.