صرفه‌جویی سالانه ۸۰ میلیون یورو با راه‌اندازی خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس

تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن پروپیلن در قطب پالایشی هرمزگان؛

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس از صرفه‌جویی سالانه ۸۰ میلیون یورویی با راه‌اندازی خط لوله ۴۰ کیلومتری تأمین خوراک پالایشگاه نفت بندرعباس تا سه ماه آینده خبر داد.

صرفه‌جویی سالانه ۸۰ میلیون یورو با راه‌اندازی خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس از صرفه‌جویی سالانه ۸۰ میلیون یورویی با راه‌اندازی خط لوله  ۴۰ کیلومتری تأمین خوراک پالایشگاه نفت بندرعباس تا سه ماه آینده خبر داد.
به گزارش شانا، احمد هاشمی در نشستی با اصحاب رسانه درباره مزایای این خط لوله گفت: خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه نفت بندرعباس که یک انشعاب از خط لوله گوره - جاسک است، با جلوگیری از تردد حدود ۱۴۵ کشتی ۹۰ تنی، صرفه‌جویی حدود ۸۰ میلیون یورویی به همراه دارد.
وی افزود: کاهش ریسک و تأمین امنیت تولید فرآورده با هرگونه احتمال توقف نفتکش‌ها و کاهش هزینه‌های جابه‌جایی دریایی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی این خط لوله است.  
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس همچنین به افزایش سهم ساخت داخل در تأمین تجهیزات موردنیاز این واحد پالایشی اشاره و بیان کرد: در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۱۴۰۲ از محل تأمین قطعات و تجهیزات موردنیاز از داخل کشور در مجموع
 ۵۷ میلیون یورو صرفه‌جویی محقق شده است.
هاشمی دستیابی به جایگاه برتر در بهره‌وری، افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی، کسب رضایتمندی مشتریان و سهامداران و حرکت به سمت پتروپالایشی شدن را از مهم‌ترین چشم‌اندازهای این واحد پالایشی اعلام و تأکید کرد: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین، پروژه تولید روغن‌های گرید ۲ و  ۳ و نیز طرح ارتقایافته کک‌سازی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت است که مجوزهای زیست‌محیطی طرح ارتقای کیفی محصولات سنگین دریافت شده و هم‌اکنون حدود ۱۴درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 پالایشگاه بندرعباس در مسیر پتروپالایشی شدن قرار گرفت
وی افزود: با تغییر الگوی فرایندی واحد کم‌سازی تأخیری به الگوی پتروپالایشی (Rdcc) و ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری بیشتر، گام این شرکت در مسیر پتروپالایشی شدن عملی شده و افزون بر تولید کک، روزانه ۲ میلیون لیتر بنزین بیشتر و سالانه تا ۴۰۰ هزار تن پروپیلن نیز تولید خواهد شد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس تصریح کرد: پالایشگاه نفت بندرعباس از صنایع سبز کشور است که هیچ‌گونه آلاینده‌ را به محیط زیست تحمیل نمی‌کند.
هاشمی مطالبات این واحد پالایشی از دولت در سال ۱۴۰۱ را ۳۰ هزار میلیارد تومان (همت) اعلام کرد و گفت: امیدواریم با راهگشایی از سوی دولت و تأمین این مطالبات و نیز واگذاری فروش فرآورده به واحدهای پالایشی، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت شتاب یافته و بتوانیم هر چه سریعتر حجم محصولات با ارزش افزوده بیشتر و سبک‌تر را افزایش دهیم.
وی تأکید کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود که حدود ۶ میلیون لیتر آن استانداردهای یورو دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس به نقش برجسته این مجتمع پالایشی در اجرای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی در استان هرمزگان اشاره و بیان کرد: احداث بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس، تأسیس باشگاه فرهنگی، ورزشی پالایش نفت بندرعباس، حمایت از ورزش همگانی از جمله تشکیل تیم فوتسال پالایشگاه نفت بندرعباس از مهم‌ترین این موارد بوده است.