سلامت میلیاردها نفر در جهان در خطر است

افزایش دما در شب‌ها؛

داده‌های مطالعه اخیر توسط موسسه Climate Central نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی به طور نامتناسبی دمای شبانه را بالا می‌برد و میلیاردها نفر را در معرض بیماری ها و اختلالات مربوط به گرما قرار می‌دهد.

سلامت میلیاردها نفر در جهان در خطر است

داده‌های مطالعه اخیر توسط موسسه Climate Central نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی به طور نامتناسبی دمای شبانه را بالا می‌برد و میلیاردها نفر را در معرض بیماری ها و اختلالات مربوط به گرما قرار می‌دهد.
به گزارش ایسنا، Climate Central یک گروه مستقل که در مورد اثرات تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین تحقیق می کند، گزارش داد که دمای شبانه تابستان بین سال های ۱۸۹۵ تا ۲۰۲۳ میلادی
۲.۲۹ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.
در مقایسه با میانگین افزایش جهانی ۱.۱ درجه سانتیگراد، دمای شبانه تابستان دو برابر میانگین جهانی افزایش یافته است.
کارشناسان می گویند که شب های گرم تر می تواند منجر به افزایش بیماری های حاد و مزمن به دلیل گرما شود. دوره های طولانی دمای بالا در طول روز و شب استرس قابل توجهی را بر بدن انسان وارد می کند و خطر ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر ناشی از گرما را افزایش می دهد.
امواج گرما می تواند گروه های بزرگی از مردم را در بازه های زمانی کوتاه به شدت تحت تاثیر قرار دهد و اغلب منجر به بحران های بهداشت عمومی و در نتیجه افزایش نرخ مرگ و میر می شود. علاوه بر این، این رویدادها می تواند پیامدهای اجتماعی-اقتصادی گسترده ای از جمله کاهش ظرفیت کاری و کاهش بهره وری نیروی کار داشته باشد.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مرگ و میر ناشی از گرما برای افراد بالای ۶۵ سال بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ و ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تقریباً ۸۵ درصد افزایش یافته است. بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً ۴۸۹ هزار مرگ و میر ناشی از گرما در هر سال رخ داد که ۴۵ درصد آن در آسیا و ۳۶ درصد در اروپا بوده است.
به گزارش آناتولی، حوادث مرتبط با موج گرما با شدت بالا می تواند مرگ و میر بالایی را به همراه داشته باشد. در سال ۲۰۰۳ میلادی ۷۰ هزار نفر در اروپا در نتیجه موج گرمای ژوئن تا اوت جان باختند، جایی که دمای تابستان ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از میانگین فصلی افزایش یافت.
حتی افزایشی جزئی در میانگین دمای زمین تاثیر قابل توجهی در بروز پدیده گرمای شدید دارد. در سال‌های اخیر، انگاره یا همان الگوی توزیع میانگین دمای روزانه به سوی گرمای بیشتر تغییر یافته و روزهای گرم‌تر با گرمای بیشتر را محتمل‌تر کرده است.
اوایل آوریل ۲۰۲۴ (سال جاری) و در زمان موج گرمای شدید در سراسر منطقه ساحلی آفریقا، دمای هوا در کشور مالی به ۴۸.۵ درجه سانتیگراد رسید و باعث افزایش شمار بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و آمار مرگ و میر شد.کارشناسان دریافته اند که بدون تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسانی بروز چنین گرمایی امکان‌پذیر نبود و احتمال بروز اینگونه پدیده‌ها با ادامه گرمایش زمین بیشتر خواهد شد.
در ژوئیه ۲۰۲۲ در انگلیس، دمای هوا برای اولین بار به رکورد تاریخی ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و اختلال گسترده را در سراسر این کشور را در پی داشت.