خط لوله انتقال گاز «اردبیل - گرمی» به بهره‌برداری رسید

شتاب در جهش اقتصادی منطقه مغان؛

پایداری گاز در دورترین نقاط مرزی ایران با اجرای خط لوله گاز «اردبیل - گرمی» با سرمایه‌گذاری ۱۴۱۰۰ میلیارد ریال تضمین شد.

پایداری گاز در دورترین نقاط مرزی ایران با اجرای خط لوله گاز «اردبیل - گرمی» با سرمایه‌گذاری ۱۴۱۰۰ میلیارد ریال تضمین شد.
به گزارش شانا، آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله گاز «اردبیل- گرمی» با حضور رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و جمعی از مسئولان استانی در شهرستان گرمی برگزار شد.
 اجرای ۳ طرح زیرساختی برای توسعه صنعتی شمال اردبیل
محمدهادی امیدی، مجری طرح خط لوله دهم سراسری گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با اشاره به اینکه استان اردبیل در دورترین نقطه از منابع تولید گاز قرار دارد، گفت: با توجه به وجود رود پرآب ارس و دشت‌های حاصلخیز در این استان، همچنین سرمایه‌گذاری کلان برای توسعه بخش‌های کشاورزی، فولاد، سیمان و پتروشیمی در منطقه مغان، ضرورت داشت طرح‌هایی تازه برای تقویت پایداری گاز در بخش‌های شمالی استان (که نیمی از وسعت استان را در بر می‌گیرند) اجرا شود.
وی افزود: ازاین‌رو، سه طرح خط لوله گاز رشت - چلوند، چلوند - اردبیل و اردبیل - گرمی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار گرفت.
مجری طرح خط لوله دهم سراسری گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز با تشریح تأثیرات احداث خط لوله گاز اردبیل - گرمی بر توسعه‌ کشاورزی در شهرک‌های گلخانه‌ای منطقه مغان، این پروژه را بسترساز مهاجرت معکوس اهالی بومی منطقه دانست و توضیح داد: اجرای این پروژه تأمین گاز پایدار، رونق قابل توجه اشتغال و توسعه معیشت ساکنان شمال استان اردبیل را درپی داردT بنابراین نه‌تنها روند مهاجرت بومیان متوقف می‌شود، بلکه مهاجرت معکوس نیز شکل می‌گیرد و افرادی که به دلیل نبود امکانات به مناطق دیگر رفته بودند، به زادگاه خود برمی‌گردند.
امیدی رونق تعاملات با کشورهای همسایه را از دیگر برکات اجرای طرح‌های گازی در استان اردبیل دانست و ادامه داد:  با توجه به مرزی‌بودن این خطه، همسو با توسعه تولیدات کشاورزی و صنعتی در استان، امکان افزایش حجم صادرات این محصولات به کشورهای همسایه نیز پدید می‌آید.
وی با اشاره به اینکه طرح بزرگ گازرسانی از اردبیل به نواحی شمالی استان در چهار فاز و در قالب پروژه‌های خطوط انتقال گاز به شهرهای گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز  ابلاغ شده است، گفت: امروز خط لوله گاز اردبیل - گرمی به طول ۷۶ کیلومتر و قطر ۲۴ اینچ به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌ها در استان اردبیل به ثمر نشست و در ادامه با تکمیل دیگر فازها، در زمستان در شهرک‌های گلخانه‌ای کشت صنعت مغان و به‌ویژه شهر مرزی پارس‌آباد، شاهد افت فشار نخواهیم بود.
به گفته مجری طرح خط لوله دهم سراسری گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز، پارس‌آباد مغان در شمال استان اردبیل و نزدیک مرز جمهوری آذربایجان قرار دارد و به‌عنوان قطب راهبردی کشاورزی، نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشاورزی ایران، همچنین صادرات محصولات مختلف کشاورزی دارد.
امیدی همچنین از راه اندازی دو پروژه رشت - چلوند و چلوند - اردبیل در ماه‌های آینده خبر داد که زنجیره گازرسانی به استان اردبیل را تکمیل می‌کنند.
وی در پایان حمایت همه‌جانبه مقام‌های استان اردبیل را از ارکان موفقیت طرح‌های گازی قلمداد کرد و از همراهی استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مراجع قضایی اردبیل قدردانی کرد.