رینگ شرقی شبکه گاز کشور تکمیل شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز:

وسعه گاز ایران اعلام کرد که این شرکت در ۳ سال گذشته بالاترین نقطه تمرکز خود را روی تأمین و تثبیت فشار گاز در شمال و شمال شرق کشور و به‌ویژه استان‌های سه‌گانه خراسان قرار داده است.

وسعه گاز ایران اعلام کرد که این شرکت در ۳ سال گذشته بالاترین نقطه تمرکز خود را روی تأمین و تثبیت فشار گاز در شمال و شمال شرق کشور و به‌ویژه استان‌های سه‌گانه خراسان قرار داده است.
به گزارش شانا، رضا نوشادی در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله گاز «دوراهی دشتک - نهبندان» که با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مسئولان استانی در شهرستان نهبندان برگزار شد، با بیان اینکه تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور، تنها پروژه‌ای نبود که برای تثبیت فشار در این منطقه اجرا شد، گفت: این پروژه مهم یک قطعه از جورچین بزرگی بود که شرکت ملی گاز برای پایداری گاز در استان‌های سه‌گانه خراسان طراحی و اجرا کرده است.
وی با تشریح اقدام‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای تثبیت جریان گاز در شمال و شمال شرق ایران افزود: احداث ۱۶۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از قم تا پارچین سبب شد استان‌های سه‌گانه خراسان، سمنان و ساحل‌نشینان خزر از نظر تأمین گاز ، از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز در پایتخت و استان البرز مستقل شوند.
به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، در گام دوم نیز ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان با طراحی مدرن و در موعد مقرر در استان سمنان عملیاتی شد تا ظرفیت انتقال گاز از طریق خط شمال - شمال شرق روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.
نوشادی طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه دی را دیگر برنامه مهم صنعت گاز برای تأمین گاز در شمال شرق کشور دانست و گفت: با وجود اینکه نسبت به همه نصاب‌های ثبت‌شده توسعه در کشور جلوتریم اما پیشرفت این طرح را متناسب با جایگاه فرزندان گاز نمی دانیم، دلیل نبود موفقیت این پروژه نسبت به انتظارات و پیش‌بینی، بحث تأمین سرمایه است که بنا بود به شکل بی . او . تی انجام شود.
وی با تشریح تلاش برای تأمین مالی طرح شوریجه دی از طریق صندوق توسعه ملی و دیگر منابع و ابراز امیدواری نسبت به تزریق مالی به این پروژه توضیح داد: برای کشوری که دائم نیاز به توسعه صنعتی دارد، باید منابع داخلی در بودجه دیده شود، در این زمینه تأسیس صندوق ذخیره‌سازی اقدام خوبی است که در بودجه امسال دیده شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: باید در سایه اهرم نظارتی مجلس شورای اسلامی، تأمین مالی این صندوق مطابق واقعیت انجام شود تا شرکت ملی گاز ایران طرح‌های زیرساختی در حوزه ذخیره‌سازی و مدیریت اوج مصرف در فصل زمستان را به سرمنزل مقصود برساند.
 مدیریت نبود قطعیت‌ها؛ شاهکار مجریان پروژه دشتک - نهبندان
نوشادی، مهم‌ترین موضوع در نصاب‌های «پروژه خط لوله گاز دشتک - نهبندان»، را مدیریت نبود قطعیت‌ها دانست و تصریح کرد: این پروژه با مجوز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اجازه ترک تشریفات داشت تا زمان اجرای آن کوتاه‌تر شود اما از آنجاکه رشد نظام پیمانکاری اهمیت دارد، ما رقابت را به‌عنوان اصلی اساسی در صدر نشاندیم.
وی بیان کرد: همکاران ما بلافاصله پهپادهای طراحی را به پرواز درآوردند و همزمان فرایند مناقصه را آغاز کردند، ۱۵ بهمن این موضوع اعلام شد، روز ۲۸ اسفند طراحی تمام، مناقصه برگزار و قرارداد امضا و پیش‌پرداخت نیز تسویه شد.
به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، اگرچه زمان معمول اجرای پروژه دشتک - نهبندان۳ سال بود اما در متن قرارداد، زمان ۱۸ ماه تعیین و سرانجام هم۱۵ ماهه تکمیل شد.
نوشادی، کنترل عوامل خارجی را بخشی مهم از عوامل موفقیت پروژه دشتک - نهبندان دانست و تأکید کرد: رویارویی کارخانه لوله‌ساز با ورشکستگی و مسائل حقوقی و قضائی مرتبط با آن، همچنین اختصاص بخشی از ظرفیت تولیدش به پروژه صالح‌آباد - تربت جام می‌توانست هر پروژه‌ای را متوقف کند اما انعطاف‌پذیری مجریان این پروژه توانست قول سال گذشته مسئولان به مردم این دیار را محقق کند.
 اجرای ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله فشار قوی در سیستان‌وبلوچستان
وی اجرای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله فشار قوی در استان سیستان‌وبلوچستان را هدیه صنعت گاز به مردم این دیار اعلام کرد و گفت: اقدام‌های صنعت گاز فراتر از رسالت‌های اجتماعی است، در پروژه‌های توسعه‌ای، هدف‌گذاری دقیق اقتصادی مدنظر است، موفقیت خط لوله گاز ایرانشهر -  چابهار سبب شد نیروگاه چابهار که روزی ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کرد، اکنون با جایگزینی گاز، دوره بازگشت سرمایه پروژه را در زمان زیر یک سال عینیت بخشد که اهمیت این موضوع با گازرسانی به نیروگاه کنارک، فولاد و پتروشیمی مشهودتر خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مهندسی وتوسعه گاز ایران مصرف مرفهانه را از موانع اصلی پیشرفت خواند و ادامه داد: از مأموریت‌های مهم صنعت گاز اجرای طرح بزرگ هوشمندسازی مصرف گاز است، از این پس شرکت ملی گاز ایران با این پروژه سراغ مشترکان بدمصرف می‌آید، بنابراین درخواست ما این است که مردم ما را یاری کنند تا این انرژی توسعه‌ساز همراه زندگی خوب، آرامش زمستانی و چرخش چرخ صنایع را برای ایران به ارمغان آورد.