خسارت سالانه حوادث به ایران چقدر است؟

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت که سالانه ۵ میلیارد دلار خسارت ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی به کشور ما وارد می شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت که سالانه ۵ میلیارد دلار خسارت ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی به کشور ما وارد می شود.
حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بودجه سازمان مدیریت بحران  کشور گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران در کشور، دو ماده قانونی مربوط به بودجه داریم. در ماده ۱۷ این قانون، آمده است که اگر خسارتی به مناطق کشور وارد شد دولت باید از محل مشخص بودجه ای که در سازمان برنامه و بودجه کشور وجود دارد؛ پرداختی داشته باشد.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد:همچنین در ماده ۱۶ همین قانون، به بحث پیشگیری اشاره شده است. در این ماده قانونی آمده است که دولت تمامی بودجه های مورد نیاز مدیریت بحران، را در فصل مشخصی، معین کند و بر اساس آن پرداختی ها انجام شود. اما متاسفانه تاکنون سازمان برنامه و بودجه، اقدامی در زمینه اجرای ماده ۱۶ انجام نداده و اعلام می‌کند که نمی‌تواند این بودجه‌ها را مشخص و پرداخت کند. این مسئله قطعا قابل قبول نیست زیرا نمی‌شود که تنها فقط برای جبران خسارت هزینه کرد و مبحث پیشگیری را نادیده گرفت.
وی با اشاره به نحوه پرداخت خسارات نیز گفت:‌ در بحث پرداخت خسارت‌ها، ما به عنوان سازمان ناظر عمل می‌کنیم. به این شکل که بعد از هر حادثه‌ای مانند سیل یا زلزله، میزان خسارات وارده توسط سازمان‌های مربوطه ارزیابی می‌شود. مثلا میزان خسارات به منازل مسکونی را بنیاد مسکن ارزیابی می‌کند و پس از جمع‌بندی تمام خسارات به استانداری و سپس به ما در سازمان مدیریت بحران اعلام می‌شود.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: سازمان مدیریت بحران، این برآوردهای هزینه‌ای را به جلسه دولت می‌برد تا سازمان برنامه و بودجه آن را پرداخت کند. متاسفانه سازمان برنامه و بودجه نیز عمدتا اعلام می کند که کسری بودجه دارد و نمی‌تواند تمام این مبالغ را پرداخت کند به همین دلیل همیشه از میزان برآورد شده از سوی ما، مبلغ کمتری را پرداخت می‌کنند.
ظفری در پاسخ به این پرسش که تفاوت میزان برآورد شده و پرداختی سازمان برنامه و بودجه چقدر است؛ گفت:با توجه به شرایط مختلف، این درصد متفاوت است اما متاسفانه شاهد بودیم حتی تا ۴۰ درصد نیز، کمتر به ما برای تامین خسارات، بودجه اختصاص داده‌اند. پس از پرداخت خسارت توسط این سازمان، این مبالغ میان مناطق آسیب دیده تقسیم شده و مردم برای بازسازی خانه ها و یا زمین های کشاورزی خود از آن استفاده  می کنند.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که به‌طور متوسط سالانه ۵ میلیارد دلار، خسارت ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی به کشور ما وارد می شود و در سال‌های اخیر، ۱۰۰هزار میلیارد تومان در حوادث مختلف به کشور خسارت وارد شده که از مبلغ بودجه پرداخت شده است. از این میزان حدود  ۷۰ تا۸۰ هزار میلیارد تومان خسارت تامین هزینه شده و باقی مانده آن نیز خسارت هایی ناملموسی بوده که توسط سایر دستگاه ها، هزینه شده است.
وی اضافه کرد:‌این درحالی است که تا حد زیادی می‌توان با هزینه کرد در حوزه پیشگیری و آموزش از حجم این خسارات کم کرد.
ظفری با اشاره به نقش بیمه ها گفت: بیمه‌های خسارت ساختمانی و زمین های کشاورزی نیز فعال شده‌اند تا به دولت در زمینه پرداخت خسارات حوادث، کمک کنند.