موتورسواران عامل ۴۱ درصد از تصادفات مرگبار در تهران

سرهنگ موسوی پور خبر داد؛

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس آمار پنج سال اخیر، ۴۱ درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱ درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس آمار پنج سال اخیر،  ۴۱ درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱ درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است.
به گزارش مهر، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری گفت:طرح «۱۰» از ۱۸ دی‌ماه سال گذشته آغاز شده و هدف آن افزایش ایمنی موتورسواران در شهر تهران است. در حال حاضر، حدود ۴.۵ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، در حالی که جمعیت تهران نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.
وی افزود: این طرح، یکی از طرح‌هایی است که به صورت مستمر اجرا می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. با مشارکت همه شهروندان و اجرای کامل این طرح، امیدواریم بتوانیم استفاده از کلاه ایمنی را هم در میان موتورسیکلت‌سواران افزایش دهیم.
سرهنگ‌موسوی پور گفت: بر اساس آمار پنج سال اخیر، ۴۱ درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱ درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است. طرح «۱۰» با هدف کاهش این آمار نگران‌کننده و افزایش ایمنی در سطح شهر به کار خود ادامه می‌دهد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بیان‌کرد: هدف از اجرای طرح «۱۰»، کاهش تصادفات منجر به فوت، افزایش انضباط اجتماعی، بهبود رضایت‌مندی شهروندان و کاهش آلودگی هوا در تهران است.‌
وی گفت: در طرح ۱۰ در ۴ ماهه سال جاری حدود ۷۱۵ هزار موتور اعمال قانون شده، ۳۹ هزار موتور توقیف ساعتی، ۳۳۲۱ دستگاه به پارکینگ منتقل شده، ۵۹ هزار و ۸۵۱ دستگاه موتور رفع اثر پوشش پلاک در محل انجام شدند
رئیس پلیس راهور ادامه داد:با همکاری شهرداری تهران، پلیس آگاهی، پلیس انتظامی، و پلیس راهور، اقدام به رفع اثر از پوشش پلاک موتورسیکلت‌ها در سطح شهر شده است. این عملیات شامل بررسی موتورسیکلت‌های پارک شده در حاشیه یا داخل پیاده‌روها می‌شود. پس از اعمال قانون و رفع اثر از پوشش پلاک، در صورت وجود سابقه سرقت یا مورد خاص، موتورسیکلت‌ها با کفی توقیف می‌شوند؛ ۷۰۰ هزار تومان جریمه پوشش پلاک می‌شوند.
سرهنگ‌موسوی پور گفت:نتایج طرح ۱۰ نشان می‌دهد که فوتی‌های موتور سیکلت‌ها به میزان ۲۷ درصد کاهش یافته است. همچنین، تصادفات در خیابان‌های ولیعصر و سعیدی کاهش یافته است.
وی ادامه داد:درخواست داریم از ادارات بیمه، شرکت‌های بخش خصوصی، و خیرین در ایستگاه‌های صلواتی و در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین که ۲ هزار موکب پیش‌بینی شده از میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم، نذر فرهنگی داشته و کلاه ایمنی هدیه دهند.
وی گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال، تعداد اعمال قانون به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷ درصد افزایش یافته است. همچنین، تعداد توقیف‌ها در پارکینگ‌ها به ۳۱ هزار دستگاه رسیده است.
سرهنگ موسوی پور بیان کرد: تصادفات موتور سیکلت ها منجر به فوت ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. ۴۲ درصد تصادفات در روز و ۵۸ درصد در شب رخ می‌دهد و عمدتاً در بزرگراه است.
وی ادامه داد: بزرگراه آزادگان با ۹ درصد، پرحادثه‌ترین بزرگراه است، در حالی که در بزرگراه امام علی بزرگراه امام رضا به ترتیب ۷ درصد و ۴ درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود:روزانه بین ۱ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو به داخل شهر تهران وارد می‌شود و ۹۰۰ هزار خودرو از شهر خارج می‌شود. همه این خودروها وارد شهر نمی‌شوند، اما بسیاری از آنها وارد بزرگراه آزادگان می‌شوند، که به این دلیل ترافیک پرحجم و سنگین، تصادفات در این بزرگراه بیشتر است.