ضرورت تأمین داروهای بیماری‌های خاص

شاید در طول سال چند باری دچار بیماری های فصلی همچون سرماخوردگی شوید. درآن ایام زندگی به کام انسان تلخ می شود، حوصله هیچ کاری را ندارد، توانش تحلیل می یابد و به طور کلی اموراتش به هم می ریزد.

ضرورت تأمین داروهای بیماری‌های خاص

شاید در طول سال چند باری دچار بیماری های فصلی همچون سرماخوردگی شوید. درآن ایام زندگی به کام انسان تلخ می شود، حوصله هیچ کاری را ندارد، توانش تحلیل می یابد و به طور کلی اموراتش به هم می ریزد.
حال تصور کنید بیماران صعب العلاج که سال ها با انواع امراض زندگی می کنند و به لحاظ روحی و جسمی درد می کشند چه وضعیت دارند. درد و رنج این بیماران زمانی مضاعف می گردد که روند درمان آنها با مشکل مواجه شود.
اینکه نتوانند داروهای خاص خود را تهیه کنند و یا گرانی آن موجب تداخل در مصرف دارو گردد، آسیبی جدی بر سلامت آنها خواهد داشت و زحمات فراوانی را برای خانواده ها درپی خواهد داشت. اخیراً یکی از مدیران مجتمع حمایت از بیماران هموفیلی درمورد جستجوی چندین ماهه بیماران برای دارو و دپوی آن در گمرک با دو ماه تاریخ انقضا خبرداده است.
این موضوع نشان از عدم هماهنگی میان بخش های مختلف اجرایی در مورد مسئله ای است که با جان مردم ارتباط دارد. این برای بسیاری از مدیران قابل درک نیست که یک خانواده تمام دغدغه اش پیدا کردن دارو برای فرزندشان است که حالش خراب نشود و یا دچار خونریزی نگردد و جانش به خطر نیفتد!.
نمی توان پذیرفت که داروهای هموفیلی در گمرک دپو باشد و مردم در کوچه پس کوچه های ناصرخسرو و یا از طریق اینترنت در بازارسیاه به دنبال تهیه دارو باشند. این بیماری، جز بیماری‌های مزمن است که فرد مبتلا تا آخر عمر نیاز به مصرف دارو دارد.
از سوی دیگر پوشش داروی این بیماران از سوی بیمه ها با مشکل مواجه است. در بسیاری از موارد نسخه هایی که پزشکان برای داروهای خاص تجویز می کنند به سبب قیمت بالا از سوی بیمه ها تائید نمی شود و آنها بیمار را به سازمان و ادارات دیگر می فرستند تا کارشناس این نسخه را تائید کنید!.
مشخص نیست این هماهنگی میان دستگاه های مختلف باید چطور و چگونه فراهم گردد، اما آنچه رخ می دهد باری سنگین بر دوش مردم است که باید با این وضعیت به دنبال تائیدیه ها و کاغذبازی های مختلف برای تهیه دارو باشند.
اینکه چطور می شود بیمه ها به پزشکان اعتماد نمی کنند و یا اینکه چطور با عطش دارو در داخل کشور، در گمرکات کشور محموله های دارو دپو می شوند و تاریخ انقضای آنها می گذرد و ترخیص نمی شوند و در مقابل به جای داروخانه ها دارو در بازار سیاه دست یافتنی است؛ همه نشان از عدم هماهنگی های ساختاری در سیستم مدیریتی توزیع کشور دارد.
اما مردم باید چه کار کنند؟! بیماران هموفیلی و دیگر بیماران صعب العلاج که نیازمند داروهای خاص هستند چگونه باید نیاز دارویی خود را تأمین کنند، وقتی که هریک از سازمان های مربوطه در این زنجیره دیگری را مقصر می داند و حتی بعضاً از تبعات اقدامات و تصمیمات خود بی خبرند.
آنچه درد و آلام بیماران را می کاهد کمی آرامش خاطر از بابت امکان درمانشان می باشد. اینکه بدانند علیرغم داشتن بیماری هایی که بعضا درمان نمی شوند، حداقل دارو و هزینه های آن قابل تأمین است.
 متأسفانه این وضعیت درک نمی شود و بیماران با مشکلات زیادی در زمینه تأمین دارو و هزینه دارو مواجهند.