۲.۵ میلیون خانه‌ خالی داریم

یک نماینده مجلس بیان کرد:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در کشور بیش از دو و نیم میلیون خانه خالی داریم، گفت: خانه‌های خالی باید از طریق سامانه املاک شناسایی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در کشور بیش از دو و نیم میلیون خانه خالی داریم، گفت: خانه‌های خالی باید از طریق سامانه املاک شناسایی شود.
بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با  مهر در خصوص سامانه املاک و اسکان و موضوع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: اعمال ۳۵ درصد مالیات بر خانه‌های خالی قانونی بود که در مجلس تصویب شد و فعلاً نیز این روند ادامه دارد، زیرا ما در تهران بیش از ۶۰۰ هزار و در کشور بیش از دو و نیم میلیون خانه خالی داریم و این تعداد خانه خالی اجاره مسکن را در کشور تحت‌الشعاع قرار داده است. از ابتدا هدف این نبود که از این مالیات درآمد کسب شود، بلکه هدف این بود وضعیت مسکن ساماندهی شود و یکی از راه‌های ساماندهی وضعیت مسکن این بود که کاری کنیم که از خانه‌های خالی استفاده شود.
وی افزود: این قانون بسیار قانون خوبی است و به شهرداری هم واگذار شد که این خانه‌های خالی را شناسایی کنند و منافع آن نیز برای خودشان باشد. امیدوارم این قانون بتواند بازار اجاره مسکن را تنظیم کند تا مردم بتوانند نفسی بکشند.
وی در خصوص تکمیل سامانه املاک و اسکان گفت: این سامانه هم یکی از راه‌های شناسایی خانه‌های خالی است. مثلاً از طریق دانش آموزان می‌توان فهمید که چقدر خانه خالی در کشور داریم به گونه‌ای که زمانی که می‌خواهند دانش آموزی را در مدرسه‌ای ثبت نام کنند والدین مجبور هستند که خانه‌هایشان را در سامانه ثبت کنند.
محبی تصریح کرد: البته سامانه هنوز به طور کامل تکمیل نشده است، اما با پیگیری مسئولان و با کمک صدا و سیما تکمیل می‌شود و تا الان متأسفانه این سامانه مورد استقلال قرار نگرفته است. امیدوارم ضرورت این سامانه برای مردم تبیین شود تا آن‌ها هم همکاری کنند. ما در کشور خانه‌های زیادی داریم که قولنامه‌ای است و باید این بحث سنددار شدن خانه‌ها را هم پیگیری کنیم. البته تمام این مسائل در برنامه ششم بود اما پیگیری نشد.