لرستان قطب تولید نخود کشور

تأکید کارشناسان بر کشت مکانیزه؛

لرستان قطب تولید حبوبات کشور به شمار می‌رود، نخود تولیدی آن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کارشناسان این حوزه بر لزوم کاشت، داشت و برداشت این محصول به شکل مکانیزه تأکید دارند.

لرستان قطب تولید نخود کشور

لرستان قطب تولید حبوبات کشور به شمار می‌رود، نخود تولیدی آن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کارشناسان این حوزه بر لزوم کاشت، داشت و برداشت این محصول به شکل مکانیزه تأکید دارند.
نخود استان لرستان در بازارهای کشور و حتی جهانی ظرفیت شناخته شده‌ای است، موضوعی که سرمایه‌گذاری در این بخش برای ارتقای درآمدزایی و تولید را توجیه‌پذیر می‌کند.
  کیفیت نخود لرستان عالی است
آنچه از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی لرستان مورد تأکید است، کاشت، داشت و برداشت این محصول به‌صورت مکانیزه است تا شاهد افزایش عملکرد در سطح زیر کشت این محصول مهم در استان  باشیم.
در این ایام به هر گوشه از لرستان به‌خصوص شهرستان دلفان که سر بزنی کشاورزان زحمت‌کش این دیار در حال برداشت دسترنج یک‌ساله خود هستند و برداشت انواع محصولات کشاورزی و تب‌وتاب کشاورزان نشان از رضایتمندی آنها از محصولشان است.
کار برداشت محصول نخود در لرستان از اواخر مردادماه آغاز می‌شود.
یک کشاورز لرستانی در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: خدا را شکر امسال برای کشت محصول نخود شرایط آب‌وهوایی خوب بود و ما توانستیم محصول خوبی را برداشت کنیم.
وی با بیان اینکه کیفیت و سایز نخود برداشتی ما امسال عالی است، عنوان کرد: ما امسال ۳۰ هکتار نخود پاییزه را کشت و تقریباً ۲۱ تن را برداشت کرده‌ایم.
 تولید سالانه ۵۰ هزار تن نخود در لرستان
جهان‌بخش دولتشاه معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در سخنانی، اظهار داشت: امسال برای کشت محصول نخود در استان برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی عنوان کرد:این برنامه در این راستا بوده تا بتوانیم کاشت، داشت و برداشت محصول نخود در استان را به شکل مکانیزه توسعه دهیم.
معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه این امر موجب افزایش تولید و همچنین درآمد کشاورزان می‌شود، افزود: یکی از مشکلاتی که ما دررابطه‌با کشت نخود در استان داریم، برداشت دستی و سنتی این محصول است.
دولتشاه، تصریح کرد: در این راستا اقدامات جدید و فنی در دستور کار داریم تا بتوانیم در سال آینده برداشت مکانیزه محصول نخود را در استان داشته باشیم.
وی گفت: سطح زیر کشت محصول نخود در لرستان ۹۰ هزار هکتار است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: کشاورزان سالانه ۵۰ هزار تن محصول نخود در استان برداشت می‌کنند.
دولتشاه، افزود: لرستان بعد از استان کرمانشاه، استان دوم در تولید محصول نخود در کشور است.
 مزایای کشت مکانیزه نخود
عزیزی کارشناس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز دراین‌رابطه با مهر، اظهار داشت: کشت، داشت و برداشت محصول نخود به شکل مکانیزه می‌تواند مزایای بیشتری برای کشاورز داشته باشد.
وی عنوان کرد: این امر موجب کاهش هزینه‌های کشاورزان خواهد شد.
این کارشناس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه همچنین برداشت مکانیزه نخود در مقطع زمانی کمتری هم انجام می‌شود، افزود: همچنین کشت مکانیزه موجب می‌شود که عملکرد در سطح هکتار بالا برود.
عزیزی، بیان داشت: در کشت سنتی، تعدادی از بذور در عمق بیشتری قرار می‌گیرند و در نتیجه سبز نخواهد شد.
وی گفت:این در حالی است که در کشت مکانیزه، عمق کاشت بذور به‌صورت یکنواخت بوده و سطح سبز نیز به‌صورت یکدست خواهد شد.