«پاک‌نژاد» گزینه‌ای شایسته است

مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز ایران:

مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز با تأکید بر لزوم هم‌افزایی تجارب نخبگان برای رفع چالش‌های جدی صنعت نفت گفت: پاک‌نژاد را از ابتدای فعالیت ایشان در صنعت نفت می‌شناسم و با توجه به شناخت کافی که از ایشان دارم، ایشان را گزینه‌ای شایسته و پسندیده برای وزارت نفت و رفع این چالش‌های زیربنایی می‌دانم.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز با تأکید بر لزوم هم‌افزایی تجارب نخبگان برای رفع چالش‌های جدی صنعت نفت گفت: پاک‌نژاد را از ابتدای فعالیت ایشان در صنعت نفت می‌شناسم و با توجه به شناخت کافی که از ایشان دارم، ایشان را گزینه‌ای شایسته و پسندیده برای وزارت نفت و رفع این چالش‌های زیربنایی می‌دانم.
سیدرضا کسایی‌زاده در گفت‌وگو با شانا درباره گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت نفت بیان کرد: آقای پاک‌نژاد انسان مستعدی است و با توجه به تجارب ایشان، امروز می‌تواند در جایگاه وزارت اشراف کامل بر صنعت داشته باشد؛ ایشان همچنین تجارب قابل توجهی در بخش بالادستی صنعت نفت کسب کرده‌ که با توجه به شرایطی که بر وزارت نفت حاکم است و یکی از مشکلات اساسی آن بخش تولید و ساماندهی آن است، می‌تواند موفق عمل کند.
وی افزود: مشکل اساسی دیگری که در مجموعه صنعت نفت و کل کشور موجود است، موضوع ناترازی برق و گاز و گازوئیل است که به‌سادگی قابل حل نیست و به برنامه‌ درازمدت و سرمایه‌گذاری نیاز دارد. تصمیم‌گیری دراین‌باره نیز بستگی به سیاست نظام و شرایط حاکم بر کشور دارد، اما من ایشان را در حد اینکه وزیری بیاید و کار زیربنایی دراین‌باره را آغاز کند، گزینه‌ای پسندیده و مناسب برای صنعت نفت می‌بینم.
 صنعت نفت از نیروهای کارآمد تخلیه شده است
مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز ایران یکی دیگر از چالش‌های گریبانگیر صنعت نفت ایران را مسائل منابع انسانی دانسته و بیان کرد: جای بسی تأسف است که صنعت نفت امروز از منابع انسانی کارآمد و مدیر تخلیه شده است. در تربیت مدیران ارشد بسیار ضعیف بوده‌ایم و مدیرانی که از مجموعه خارج شدند، جایگزین نشده‌اند و این جایگزینی‌ها زمان‌بر است تا بتوانیم مدیرانی تربیت کنیم که بتوانند زیرساخت‌ها و چالش‌های اساسی را برطرف کنند.
کسایی‌زاده افزود: در هر زمینه‌ای که شما نگاه کنید، وزارت نفت به کارکردن نیاز دارد، بنابراین با توجه به شناخت کافی‌ام از ایشان، تجاربشان در معاونت برنامه‌ریزی و دوراندیشی که از ایشان سراغ دارم، اطمینان دارم به شایستگی افرادی را در معاونت‌های اصلی به کار می‌گیرد و حرکتی رو به جلو در صنعت نفت خواهیم داشت و به توسعه این صنعت امیدوار هستیم. وزارت نفت پیشران اقتصاد کشور است و باید به آن بیشتر توجه شود. امیدواریم ایشان رأی بیاورد و بتواند وزیری شایسته برای کشور و صنعت نفت باشد.
 دیپلماسی انرژی گوشت قربانی شده است
وی با اشاره به اینکه متأسفانه حوزه بین‌الملل و دیپلماسی انرژی در وزارت نفت گوشت قربانی و از وحدت رویه خارج شده است، بیان کرد: جای تأسف است که در گذشته، فقط مدیریت امور بین‌الملل متولی فروشنده نفت و محصولات نفتی بود، اما امروز هرکسی برای خود سهمیه دارد و بازار متشنجی ایجاد و باعث شده است نفت و محصولات نفتی ما در رقابت قیمتی قرار گرفته و ارزان‌تر به بازار ارائه شود.
مشاور ارشد صنعت نفت با انتقاد از شکل‌گیری این رویه ناصحیح در فروش نفت اضافه کرد: آن استحکام و تمرکزی که در گذشته وجود داشت، دیگر وجود ندارد و طبعاً ایشان باید این قضیه را ساماندهی کنند که البته کاری بسیار دشوار است؛ زیرا برخی از این موارد قانون شده و تغییر قانون به‌سادگی ممکن نیست.
 ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم، اما همچنان شبکه‌گذاری می‌کنیم
وی همچنین با انتقاد از سیاست‌های به‌کارگرفته‌شده در حوزه انرژی گفت: در موضوع ناترازی نیز جای تأسف است که در شرایطی که روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم، اما همچنان شبکه‌گذاری می‌کنیم. یعنی مصرف را در شرایطی افزایش می‌دهیم که تولید نداریم و گاز را به نقاطی می‌فرستیم که نباید عرضه کنیم.