تویسرکان؛ پایتخت گردوی ایران

تویسرکان بر اساس آمار و اطلاعات رسمی و پژوهشی مراجع ذی‌ربط با تولید با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین گردوی ایران زمین، پایتخت گردوی ایران نام گرفته و با ثبت این محصول کم‌نظیر خود در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) به عنوان شهر جهانی گردو آوازه خود را در خارج از مرزهای کشور نیز طنین‌انداز کرده است.

تویسرکان؛ پایتخت گردوی ایران

تویسرکان بر اساس آمار و اطلاعات رسمی و پژوهشی مراجع ذی‌ربط با تولید با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین گردوی ایران زمین، پایتخت گردوی ایران نام گرفته و با ثبت این محصول کم‌نظیر خود در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) به عنوان  شهر جهانی گردو آوازه خود را در خارج از مرزهای کشور نیز طنین‌انداز کرده است.
به گزارش ایسنا، شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از ۶۰۰۰ هکتار باغ‌های گردو و تولید نزدیک به ۱۹ هزار تُن مغز گردو در سال با کیفیت‌ترین گردوی کشور را تولید می‌کند، آنچه اما در این میان قابل تأمل است و جای درنگ دارد، نابود شدن برخی از درختان گردوی اصیل و با قدمت باغ شهر بزرگ تویسرکان به دلایلی همچون خشکسالی، سرما و تگرگ‌زدگی و برخی آفت‌های باغی در چند سال اخیر است.
این معضل به قدری جدی است که اگر تدابیر کارشناسانه و تخصصی برای جلوگیری از روند خشک شدن، آفت‌زدگی و از بین رفتن برخی از درختان گردوی تویسرکان با ضریب اثرگذاری بالا و قابل قبول اندیشیده و عملی نشود، در سال‌های آینده آسیب‌های زیادی به وجهه گردشگری، زیست‌بوم طبیعی و همچنین معیشت و اقتصاد تویسرکانی‌ها که بیش از ۷۰ درصد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به گردو پیوند خورده است، وارد می‌شود.
 اجرای طرح سرشاخه‌کاری و پیوندک‌زنی از نهالستان باغ مادری تویسرکان در روستای مراد آباد
یکی از راهکارهایی که برای مقاوم‌سازی درختان گردوی تویسرکان اندیشیده و اجرایی شده، ایجاد زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده کشور در  ۱۴ هکتار از زمین‌های روستای مرادآباد این شهرستان است که با تولید پیوندک و نهال‌های نژادهای مقاوم در برابر سرما، آفت و تگرگ زدگی، درختان گردو را از سرمازدگی و نابودی زودهنگام محصولات خود مصون نگه می‌دارد.
همچنین اجرای طرح سرشاخه‌کاری و پیوندک‌زنی از نهالستان باغ مادری تویسرکان در روستای مراد آباد موجب افزایش سطح کمی و کیفی و یکدست شدن تولید مغز گردو می‌شود.
اما آنچه جای بررسی‌های علمی و تحقیقاتی دارد این است که با وجود گذشت چند سال از آغاز اجرای طرح سرشاخه‌کاری و پیوندزنی درختان گردوی تویسرکان، این طرح تا چه اندازه در حفظ و صیانت از درختان گردوی شهر جهانی گردو موفق بوده است؟
با این اوصاف باید همواره برای جلوگیری از تداوم مرگ برخی از درختان گردو در باغ‌های تویسرکان برنامه‌های کارشناسی شده، به‌هنگام و اثربخش داشت تا از این مزیت جهانی همچنان برای شتاب‌بخشی در روند توسعه عمومی بیشترین بهره‌وری را ایجاد کرد.
براساس اخبار روابط عمومی جهاد کشاورزی تویسرکان، نشست‌های تخصصی در مورد لزوم ایجاد نهالستان گردوی مقام در برابر خشکی و پایانه گردو درشهرستان تویسرکان برگزار شده است.
بخشی از درختان گردوی تویسرکان در پی تداوم روند کمبود آب و خشکسالی در سال‌های اخیر دچار آسیب و خسارت‌هایی شده‌اند که ایجاد نهالستان گردوی گونه باغی مقاوم در برابر خشکسالی می‌تواند اثربخشی خوبی در مسیر مقابله با این نوع خسارت‌ها داشته باشد.
 لزوم اجرای طرح جوانسازی درختان گردو در شهر جهانی گردو
خورشیدخانی، سرپرست فرمانداری تویسرکان نیز پیش از این در اظهارات کارشناسی خود در این زمینه از لزوم اجرای طرح جوانسازی درختان گردو در شهر جهانی گردو سخن گفته که این طرح نیز به سهم خود می‌تواند به کمک تداوم شادابی باغ‌های گردوی تویسرکان بیاید.
تویسرکان؛ شهر جهانی گردو باید زنجیره کامل بهره‌وری و فرآوری از این محصول چندمنظوره را با هدف استفاده حداکثری در زمینه رشد و پویایی اقتصاد خود در اختیار داشته باشد.
زنجیره کامل بهره‌وری از گردو، شامل حرکت به سوی حفظ و صیانت از باغ‌های گردو با روش‌های نوین و به روز دنیا مانند به کارگیری روش‌های جدید آبیاری و اقداماتی همچون سرشاخه‌کاری و پیوندزنی، توسعه صنایع بسته‌بندی و گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول است.
همچنین علاوه بر شیوه فروش سنتی  باید از روش‌های فروش نوین برای افزایش چرخه مالی گردوی تویسرکان نهایت استفاده را کرد تا شاهد رشد شاخص‌های عمومی اقتصاد در شهرستان تویسرکان باشیم.
عنوان ارزشمند و مهم «شهر جهانی گردو» باید به‌صورت کاربردی برای گردو و در مجموع اقتصاد شهرستان تویسرکان نتیجه بخش بوده و خروجی داشته باشد گرچه این فرآیند مقداری زمانبر است.